18.04.2014

Dette er en arkivert nettside

Disse nettsidene blir ikke oppdatert. NRK Gull gikk over til å bli NRK P1+ 2. oktober 2013.

    Whiskey on the Rocks

    Russisk ubåt på grunn i Gåsefjärden (Foto: Andersson, Torbjörn/SCANPIX)

    LANDFAST: 28. oktober 1981 oppdager svenske fiskere den sovjetiske ubåten U-137 på et skjær utenfor Karlskrona.

    Foto: Andersson, Torbjörn/SCANPIX

    Sent på kvelden 27. oktober 1981 gikk en sovjetisk ubåt på grunn utenfor en av Sveriges største marinebaser.

    Morgenen etter kunne fiskere på vei hjem til Karlskrona høre et kraftig motorbrøl gjennom tåka. Bak en liten holme fikk de se det som skulle bli en ydmykende og dramatisk hendelse for både Sverige, og det den gang mektige Sovjetsamveldet.

    Verdenssensasjon

    I løpet av natten hadde en ubåt kjørt seg fast på et av de mange undersjøiske skjærene i området. Nå strevde en desperat besetning for å få båten fri. De sjokkerte fiskerne tok kontakt med myndighetene, og snart var representanter fra den svenske marinen på vei ut for å undersøke. Etter en kort båttur fikk de øye på ubåten. I tårnet sto fire menn og betraktet dem i kikkert, og i masten hang det velkjente sovjetiske orlogsflagget. Ombord blir de møtt av en mann som presenterte seg som Anatolij Michailovitj Gusjtjin, kommandør av 3. grad i sovjets marine.

    Dette var synet Sverige våknet opp til morgenen 28. oktober 1981. Klippet er hentet fra Dagsrevyen samme dag:

    Når nasjonaliteteten på ubåten er bekreftet blir den satt under streng bevoktning. En havarert ubåt i den svenske skjærgården er vanskelig å skjule, og snart er også pressen på plass. I første omgang bare noen få lokale journalister, men senere ankommer presse fra hele verden for å dekke den utrolige, og midt i den kalde krigen, potensielt farlige begivenheten. Grunnstøtingen ble en verdenssensasjon, og fikk raskt navnet "Whiskey on the Rocks" etter det vestlige navnet på ubåten av typen S-363.

    Spent stemning

    Grunnstøtingen skulle utløse et kort og intenst diplomatisk spill mellom de to nasjonene. Sverige sendte en offisiell protest, og ville ha en offisiell unnskyldning og innrømmelse på det de så på som et mislykket forsøk på spionasje mot flåtebasen i Karlskrona. Sovjet, på sin side, forklarte at det hele var en fatal feilnavigering, og var raskt ute med et krav om at deres egne skip skulle redde båten. Svenske myndigheter skulle i mellomtiden verken få gå ombord i ubåten eller avhøre mannskapet.

    Atomvåpen ombord

    Skjulte målinger skulle vise at grunnen var at ubåten etter all sannsynlighet var utrustet med kjernevåpen. I en senere bok bekrefter politisk offiser ombord på U-137, Vasilij Besedin, at de hadde torpedoer med atomstridshoder ombord da de grunnstøtte, og at de hadde fått ordre om å sprenge ubåten hvis noen forsøkte å entre fartøyet. Ordren kom fra høyeste hold i den sovjetiske Østersjøflåten, og mannskapet hadde bare ventet på den endelige bekreftelsen.

    Senere ble det bekreftet at U-137 hadde kjernefysiske våpen ombord da den grunnstøtte. Klippet er hentet fra Dagsrevyen 22. januar 1992:

    Atomvåpen på U-137

    Les mer: Skulle sprenge ubåten

    Feilnavigering

    Mange, inkludert svenske myndigheter, tok grunnstøtingen som et håndfast bevis på utstrakt sovjetisk spionasje. Da de etter noen dager fikk lov til å avhøre kapteinen, nektet Gusjtjin for dette. Han forklarte ulykken med at det hele dreide seg om en feil på navigasjonssystemene. Utenfor Bornholm hadde ubåten blitt tatt av en trål, og et forsøk på reparasjon ved en base i Polen ikke hadde vært vellykket. Hva som var den egentlige grunnen til at U-137 endte opp i den sør-svenske skjærgården er fortsatt uklart.

    Forberedt på kamp

    Under hele episoden sto det svenske forsvaret i full krigsberedskap, og hadde fått ordre om å bekjempe alle sovjetiske forsøk på å befri ubåten. Redningsbåter fra den sovjetiske marinen ble møtt av kanoner fra det svenske kystartilleriet, og inngangene til ulykkesstedet ble sperret. Heldigvis stanset den sovjetiske flåten og ble værende i internasjonalt farvann til situasjonen hadde løst seg.

    "Farvel, og på gjensyn"

    Lørdag 31. oktober kom en offisiell unnskyldning fra Sovjet, og noen dager senere begynte arbeidet med å trekke båten av grunn. Morgenen fredag 6. november ble U-137 slept ut til de ventende redningsbåtene. Fem kilometer ute i internasjonalt farvann ble båten formelt overlevert til den sovjetiske viseadmiralen Alexej Kalinin ombord på jageren Obraztsovy. Opprinnelig hadde planen vært at den svenske marinen skulle få en skriftlig kvittering på at båten hadde blitt tilbakelevert, men på grunn av grov sjø skjedde det over radio. Som avskjed sendte kaptein Gusjtjin meldingen "Farvel, og på gjensyn" da slepekabelen ble kuttet.