Hopp til innhold

Radio knock out

Nesten 900 000 reiste i snitt med da Viggo Valle inviterte til skattejakt på P1 i påska. Med en markedsandel på hele 72,1 stod Påskelabyrinten for en solid radio knock out

Viggo Valle

Radio knock out for Viggo Valle og Påskelabyrinten med en markedsandel på hele 72,1 prosent.

Foto: Cathrine Dillner Hagen / NRK

- Fantastiske tall, ja nesten eventyrlige, sier programsjef Petter Myhr ved NRK Trøndelag.

- Påskelabyrinten har i årevis hatt en sterk posisjon og i år er den tilbake med full styrke, konstaterer Myhr.

Etter en liten tilbakegang i fjor er Påskelabyrinten med nesten like høye lyttertall som i 2008. I snitt hørte 892 000 på årets quiz. Det er 160 000 flere i snitt enn i fjor og bare drøye 30 000 færre i snitt enn i 2008.

Markedsandel på 72,1
Markedsandelen var sterke 72,1 prosent. Flest lyttere var det på finalen påskeaften hvor hele 934 000 fulgte skattejakten. Lyttingen økte jevnt og trutt i løpet av uka. Også åpningsdagen mandag fulgte solide 830 000 Påskelabyrinten.

Når Påskelabyrinten er tilbake med så solid lytteroppslutning i år tror Petter Myhr det skyldes programutvikling. - Påskelabyrinten må pleies og utvikles som alle andre P1-programmer. Etter at vi så en liten nedgang i fjor tok vi tak og har arbeidet mye med å utvikle programmet. Det ser ut til å ha båret frukter, sier Myhr.

Slitesterkt konsept
Årsakene til at Påskelabyrinten treffer så godt hos så mange radiolyttere tror Myhr er flere. - For det første viser selve Påskelabyrint-konseptet seg å være veldig slitesterkt. Det holder sin posisjon selv i en ny internett- og google-verden. Viggo Valle har en meget god appell hos radiolytterne. Han er veldig flink til å snakke med lyttere fra hele landet. Han er meget god i geografi og har som regel en link til det stedet lytteren kommer fra, fortstetter Myhr.

Han sier også underholdningsdelen og behovet for å få vite løsningen trolig også betyr mye for at så mange lytter. - Når du lager en radioquiz er poenget å gjøre det spennende for alle de som ikke ringer inn og deltar på lufta. Det er utfordringen. Det klarer Viggo & Co på en utmerket måte. Gjennom rollespill og gåter lages det underholdning og spenning. Ingen klarer å forlate radioen før de har hørt løsningen. Tallene viser jo det. Dette er fantastisk oppslutning om et radioprogram, sier programsjef Petter Myhr ved NRK Trøndelag.

Radio-knock out
Og mens radioens Påskelabyrint hadde rundt 900 000 lyttere i snitt hadde fjernsynets Påskenøtter et snitt på rundt 600 000 seere. Også påskekrimmen på NRK1 var langt unna Viggos radio knock out.

Nitimen og Norgesglasset hakk i hæl
I radioen og P1 kunne også Nitimen og Norgesglasset notere sterke tall i påskeuka. Nitimen hadde et snitt på hele 901 000 lyttere og en markedsandel på 70,6. Norgesglasset holdt påskeåpent med tre timers direktesendinger og hadde på røddagene et snitt på hele 875 000 lyttere.

- Vi har fått et skred av tilbakemeldinger fra lyttere som setter pris på at vi er tilstede med direkte radio på de stille påskedagene, sier programleder Pål Plassen i Norgesglasset.

---

Om Påskelabyrinten

Siden 1987 har Viggo Valle vært på lufta med Påskelabyrinten. En geografisk gjettelek hvor lytterne skal finne fram til ulike reisemål og til slutt selveste skatten. Programmet har utviklet seg til en radioklassiker og en av NRK P1s store lyttermagneter.