Hopp til innhold

45 prosent lytter digitalt

Den digitale radiolyttingen nærmer seg den magiske grense som tilsier slukking av FM-nettet i 2017.

Byr på Fru Larsen på NRK P13

De nye rene digitale radiokanalene har slått godt an og er trolig sterkt medvirkende til at den digitale radiolyttingen har hatt stor vekst. F v Silje Martinsen Wettre, Knut Folkestad, Kari Slaatsveen, Bjørnar Pedersen og Guttorm Andreasen byr på Fru Larsen på NRK P13 som kom på lufta på nyåret.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

En fersk undersøkelse viser at i første kvartal 2014 bruker 45 prosent av alle daglige radiolyttere i Norge digitale plattformer.

Kravet fra myndighetene er som kjent blant annet at 50 prosent skal lytte digitalt innen 2015 for at FM-nettet skal kunne bli slukket i 2017.

Daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark, tror det er etableringen av nye riksdekkende heldigitale kanaler som ligger bak det digitale lytterjumpet blant folk flest.

NRK P1+, radio for godt voksne, kom som et skudd i fjor høst, P4 kom med P6 Rock og på nyåret kom NRK med sin nye rock- og musikkanal, NRK P13.

- Tallene viser at folk liker å få et bredere tilbud og det er veldig bra for både lyttere og radiobransjen, sier Torvmark i en pressemelding.

Han påpeker at et digitalt sendernett gjør at man enkelt kan etablere nye kanaler, og dermed tilby mer innhold til hele landet.

Les også: Snart hører halve Norge på digitalradio

Les også: Alt om radiodigitaliseringen på radio.no

DAB-salget skjøt fart

I kjølvannet av etableringen av P1+ ble det for alvor fart i salget av DAB-radioer i Norge.

- De gode lyttertallene reflekterer det store DAB-radiosalget som fant sted før jul. Mange kjeder opplevde i år et sjeldent stort salg av radioer og DAB-radio ble kåret til årets julegave, legger Torvmark til.

Digitalradioundersøkelsen viser at det var 1,3 millioner nordmenn som hørte radio digitalt daglig i første kvartal 2014. Andelen var 1,2 millioner i siste kvartal i 2013.

Les også: Lurt å resette DAB-radioen

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder Digitalradio Norge

Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge, gleder seg over at den digitale lyttingen øker sterkt.

Mange nye eldre lyttere

Den største lytterveksten har funnet sted i den eldste aldersgruppen 60+, der det er en vekst på hele 14 prosentpoeng. I den yngste aldersgruppen er lyttingen gått tilbake med 9 prosentpoeng. Den største tilveksten av digitale lyttere er registrert i Midt-Norge.

Tradisjonell radio

Undersøkelsen viser at mange nå hører digital radio via DAB-nettet. DAB-nettet, som er under utbygging, skal sammen med radio via internett og digital-tv, erstatte FM-nettet.

- DAB-lyttingen har gjort et kraftig hopp siste kvartal, en økning på hele 9 prosentpoeng er en utvikling vi ikke har sett før. Dette gir oss trygghet på at nordmenn fremdeles liker å høre radio via tradisjonelle radioapparater og at det store kanalutvalget på DAB-nettet faller i smak, sier Torvmark.

Internettlytting viser en vekst på ett prosentpong, mens lytting via digital tv går tilbake med ett prosentpong.

Færre bruker FM-radioen

Digitalradioundersøkelsen gjennomføres hvert kvartal og viser for første gang en tydelig nedgang i lytting via tradisjonelle FM-apparater.

I følge undersøkelsen er det nå 44 prosent av norske husstander som har en DAB-radio. Dette tilsvarer omlag 1,6 millioner radioapparater. Drøyt av 370.000 av disse er bilradioer.
Digitalundersøkelsen gjennomføres løpende av TNS Gallup på vegne av Digitalradio Norge.

Les også: DAB i bil den store utfordringen

Offisiell måling

- Denne veksten viser at vi ligger godt i rute i forhold til å nå målet om 50 prosent digital bruk innen 2015. Dette er en av forutsetningene for at FM-nettet skal kunne slukkes i 2017, sier Torvmark. Skulle man ikke nå kravet slukkes FM-nettet uansett i 2019.

Digitalradioundersøkelsen er den offisielle målingen av digital radiolytting som gjøres i forbindelse med digitaliseringen av norsk radio. Undersøkelsen gjennomføres løpende og måler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011. Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttertallene på radio.