En fersk undersøkelse viser at i første kvartal 2014 bruker 45 prosent av alle daglige radiolyttere i Norge digitale plattformer.
Kravet fra myndighetene er som kjent blant annet at 50 prosent skal lytte digitalt innen 2015 for at FM-nettet skal kunne bli slukket i 2017.
Daglig leder i Digitalradio Norge, Ole Jørgen Torvmark, tror det er etableringen av nye riksdekkende heldigitale kanaler som ligger bak det digitale lytterjumpet blant folk flest.
NRK P1+, radio for godt voksne, kom som et skudd i fjor høst, P4 kom med P6 Rock og på nyåret kom NRK med sin nye rock- og musikkanal, NRK P13.
- Tallene viser at folk liker å få et bredere tilbud og det er veldig bra for både lyttere og radiobransjen, sier Torvmark i en pressemelding.
Han påpeker at et digitalt sendernett gjør at man enkelt kan etablere nye kanaler, og dermed tilby mer innhold til hele landet.
Les også: Snart hører halve Norge på digitalradio
Les også: Alt om radiodigitaliseringen på radio.no
DAB-salget skjøt fart
I kjølvannet av etableringen av P1+ ble det for alvor fart i salget av DAB-radioer i Norge.
- De gode lyttertallene reflekterer det store DAB-radiosalget som fant sted før jul. Mange kjeder opplevde i år et sjeldent stort salg av radioer og DAB-radio ble kåret til årets julegave, legger Torvmark til.
Digitalradioundersøkelsen viser at det var 1,3 millioner nordmenn som hørte radio digitalt daglig i første kvartal 2014. Andelen var 1,2 millioner i siste kvartal i 2013.
Les også: Lurt å resette DAB-radioen
Mange nye eldre lyttere
Den største lytterveksten har funnet sted i den eldste aldersgruppen 60+, der det er en vekst på hele 14 prosentpoeng. I den yngste aldersgruppen er lyttingen gått tilbake med 9 prosentpoeng. Den største tilveksten av digitale lyttere er registrert i Midt-Norge.
Tradisjonell radio
Undersøkelsen viser at mange nå hører digital radio via DAB-nettet. DAB-nettet, som er under utbygging, skal sammen med radio via internett og digital-tv, erstatte FM-nettet.
- DAB-lyttingen har gjort et kraftig hopp siste kvartal, en økning på hele 9 prosentpoeng er en utvikling vi ikke har sett før. Dette gir oss trygghet på at nordmenn fremdeles liker å høre radio via tradisjonelle radioapparater og at det store kanalutvalget på DAB-nettet faller i smak, sier Torvmark.
Internettlytting viser en vekst på ett prosentpong, mens lytting via digital tv går tilbake med ett prosentpong.
Færre bruker FM-radioen
Digitalradioundersøkelsen gjennomføres hvert kvartal og viser for første gang en tydelig nedgang i lytting via tradisjonelle FM-apparater.
I følge undersøkelsen er det nå 44 prosent av norske husstander som har en DAB-radio. Dette tilsvarer omlag 1,6 millioner radioapparater. Drøyt av 370.000 av disse er bilradioer.
Digitalundersøkelsen gjennomføres løpende av TNS Gallup på vegne av Digitalradio Norge.
Les også: DAB i bil den store utfordringen
Offisiell måling
- Denne veksten viser at vi ligger godt i rute i forhold til å nå målet om 50 prosent digital bruk innen 2015. Dette er en av forutsetningene for at FM-nettet skal kunne slukkes i 2017, sier Torvmark. Skulle man ikke nå kravet slukkes FM-nettet uansett i 2019.
Digitalradioundersøkelsen er den offisielle målingen av digital radiolytting som gjøres i forbindelse med digitaliseringen av norsk radio. Undersøkelsen gjennomføres løpende og måler digitalandelen i slukkekravene som er formulert i Stortingsmelding nr. 8 2010/2011. Tallene er vektet mot PPM, som er de offisielle lyttertallene på radio.