Hopp til innhold

DAB i bil den store utfordringen

DAB i bil er den største utfordringen for å få radiodigitaliseringen i Norge godt i havn, fastslår Medietilsynet.

DAB i bil

Medietilsynet ber bilbransjen om å bli mer aktive slik at folk flest med enkle grep kan lytte digitalt til radio også i bil.

Foto: NRK

I sin fjerde statusrapport peker de på at å få løftet digitallyttingen de siste ti prosentene og DAB i bil er de største utfordringene for at FM-nettet skal kunne slukkes i 2017.

I rapporten konkluderer de med en positiv utvikling for flere av slukkevilkårene, mens radiobransjen, ikke minst støttet av bilbransjen, fortsatt har en jobb å gjøre.

Og å gjøre det enklere for folk flest å lytte digitalt også i bil har naturlig nok direkte sammenheng med den totale digitale lytterandelen.

Les også: Medietilsynets statusrapport om digitalradioovergang

DAB-dekning godt i rute

Når det gjelder kravet til dekning fastslår Medietilsynet at kravene langt på vei allerede er oppfylt.

NRKs radiotilbud på DAB når i dag 98,8 prosent av befolkningen, utbyggingen pågår stadig og kravet er å komme opp i 99,5 prosent.

For de kommersielle kanalene er kravet 90 prosent, her er dekningen allerede 90,8 prosent.

Les også: Digitalt lytterjump

Det siste lytterløftet

- De største utfordringene for radiobransjen de neste ti månedene vil nok være å få løftet den digitale lytterandelen fra dagens 40 til over kravet på minst 50 prosent, sier Line Langnes i Medietilsynet i en pressemelding.

Som kjent er et av kravene for å kunne slukke FM-nettet i 2017 at minst 50 prosent lytter digitalt ved kommende årsskifte.

Tilbud om biloppgradering i alle kommuner

Den andre store utfordringen som Medietilsynet påpeker er knyttet til digital radiolytting i bil. Her fastslås det at det stadig er flere skjær i sjøen. Her bes også bilbransjen om å bli mer aktive.

En viktig utfordring knyttet til bil er Kulturdepartementets nye krav om tilgang til ettermonteringstjenester.

Tilbud om ettermontering av DAB+- adapter/radio i bil må være tilgjengelig i halvparten av alle landets kommuner og alle fylker innen 1. januar 2015, er kravet fra departementet.

– Vi vil se nærmere på tilgangen til slike tjenester, men foreløpige undersøkelser tyder på at det henger igjen noe i tilbudet ettermonteringstjenester. Dette bør være et viktig fokusområde for bilbransjen framover, fortsetter Langnes.

Hun legger til at det nå skjer ting og hun forventer en betydelig økning i aktiviteten i 2014.
Medietilsynets fastslår at det nå finnes et bredt spekter av DAB+ adaptere og radioer på markedet som kan ettermonteres i bil.

Bilbransjen forstår alvoret

Prosjektleder Katrine Smedbråten Andresen som samordner NRKs informasjonsarbeid fastslår at bilbransjen nå har tatt grep for å sørge for DAB i bil.

De aller fleste bilprodusentene tilbyr DAB, enten som standardløsning eller tilvalgutstyr.

- DAB-adapterløsninger, som gjør FM-bilradioen digital gjennom noen enkle grep, blir stadig lettere tilgjengelig, sier Andresen.

Les mer: DAB i bil

NRK med utvidet radiotilbud

At radiotilbudet skulle bli bredere og mer mangfoldig var også et krav fra myndighetene for å gi grønt lys for radiodigitaliseringen.

Her har NRK svart med å lansere to nye digitale radiokanaler, NRK P1+ og NRK P13.

I tillegg er flere av digitale radiokanaler «pusset opp» og NRK tilbyr nå et bredt digitalt radiotilbud.

Salget av DAB-radioer har skutt i været

De nye radiokanalene, også flere nye kommersielle kanaler har kommet til, har fått stor oppmerksomhet og salget av DAB-radioer har skutt kraftig i været de siste månedene.

Les også: DAB-salget skyter fart

Utsettelse vil koste dyrt

Medietilsynet konkluderer med at digitaliseringen av radiomediet i Norge er godt i gang, men at noen forutsetninger fortsatt må komme på plass for at slukkingen av FM-nettet skal kunne gjennomføres som planlagt i 2017.

Hvis ikke utsettes digitaliseringen i to år, til 2019. Noe som vil påføre radioaktørene, særlig NRK, store ekstrautgifter til dobbeltdistribusjon i to ekstra år.