Hopp til innhold

Ikke kjør bil med disse brillene

Lesebriller som du kjøper for en hundrings på butikken, skal IKKE brukes under bilkjøring.

Lesebriller

KUN TIL LESING: Billig-brillene skal kun brukes som lesebriller. De nyeste utgavene har nå fått advarsel på etiketten.

Foto: Jan Inge Ebbesvik / NRK

Både butikker og bensinstasjoner selger dem - lesebriller til en slikk og ingen ting.

Og vi kjøper. Spesielt godt voksne folk som nekter for at synet er dårlig, men innrømmer at bokstavene i avisene har blitt mindre de siste årene.

Bruker du lesebriller når du kjører? Er optikeren for dyr? Diskuter saken nederst.

Brukbar, men ikke til bilkjøring


Brillene er for så vidt godt brukbar, men til sitt formål. Og formålet er til lesing.

– Dette er en brille som er laget uten at det er blitt tilpasset. Den sitter ikke godt på og det kan oppstå optiske forskyvninger. Brillen er bare godkjent til bruk på nært hold, sier Bjørn Westerfjell, fagsjef i Norges Optikerforbund.

– Så dette er ikke en brille til bilkjøring?

–Nei, det er det ikke. Uriktig bruk kan gå ut over samsynet.


300.000 kjører med for dårlig syn

En undersøkelse som Trygg trafikk gjorde i høst, viser at 300 000 norske bilister kjører bil selv om de er usikre på om synet er godt nok.

Én av ti bilister ikke tror de ville oppfylle minstekravet til godkjent syn om de sjekket synet i dag. Mange av disse er nok bilførere som kjører med lesebriller fra lokalbutikken.


Det kan med andre ord oppstå situasjoner som i verste fall kan ende i tragedie hvis du bruker billigbrillene under bilkjøring.

(artikkelen fortsetter under bildet)

lesebriller

EGNER SEG KUN TIL LESING: De nyeste typene med lesebriller, har fått merking.

Foto: Jan Inge Ebbesvik / NRK

- Har du behov for å bruke briller for å se på avstand, er det viktig at brillene er tilpasset. Selv om du mener du klarer deg med en lesebrille, så oppfordrer vi alle til å ta en synsprøve, sier Westerfjell.

Undersøkelsen til Trygg Trafikk viser også at 15 prosent av de som har opplyst i førerkortet at de må bruke briller eller linser når de kjører bil, nesten aldri eller aldri gjør dette.

Dette tilsvarer over 70.000 bilister som dermed kan kjøre rundt nærmest i blinde på norske veier.


Kan bli ulovlig i flere land

For i hele tatt å bli godkjent for salg, skal produkt merkes med bokstavene CE. I utgangspunket vil en slik CE-merking fordre at det foreligger en bruksanvisning ved produktet.

De fleste nyere lesebriller som kan kjøpes hos dagligvarehandelen eller på bensinstasjonen, har en liten bruksanvisning vedlagt. Men det er fremdeles mange på markedet som ikke har det.

Fra Helsedepartementet får NRK Hordaland opplyst at slike lesebriller faller inn under kategorien medisinsk hjelpeutstyr.

Men i denne kategorien er det flere nivåer. Lesebrillene som selges på dagligvarehandelen, er i nivå 1. Det vil si at det ikke er forbundet større fare med å bruke produktet uten å lese bruksanvisningen. Dermed kan det selges som det er.

Etter det NRK Hordaland får opplyst, diskuterer flere land nå om de skal gjøre de billige lesebrillene ulovlig i forbindelse med bilkjøring.