Hopp til innhold

Ønsker seg ny Mjøsbru i tre

En ny Mjøsbru bygd i tre kan bli et landemerke for regionen. Det mener både arkitekter og næringsfolk etter at det er klart at det er teknisk mulig å bygge en trebru som er 1300 meter lang.

Frostrøyk over Moelv og mjøsbrua

Det skal bygges ny bru over E6 i forbindelse med utbyggingen av europaveien.

Foto: Harald Tusvik

Brua som skal bygges når E6 blir bygd i fire felt, blir i så fall verdens lengste trebru. Cristl Kvam i NHO Innlandet er entusiastisk for tanken om et slikt nytt landemerke.

Innlandets Operabygg

– Det vil bety veldig mye. Det vil bli innlandets Operabygg og vil være et flott utstillingsvindu for industrien og innovasjonskraften hos fagfolkene, mener Kvam.

Det er i hovedsak trafikantene i innlandet som må betale en sånn bru, så da får vi se om entusiasmen er der.

Taale Stensbye

Nå er utbyggingen av ny firefelt motorvei fra Gardermoen og nordover i god gang, og før 2019 skal utbyggingen nå Moelv. Når dagens betongbru skal rives kan den bli erstattet av en verdens lengste trebru.

Det er ikke bare Cristl Kvam fra NHO Innlandet som har stor tro på planene om å bygge brua i miljøvennlig og lokalt tre.

En attraksjon

Arkitekter og ingeniører har nå kommet til at det er teknisk mulig å bygge en trebru som er 1300 meter lang og med fire kjørefelt.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Nye E6 gjennom Stange.

Nye E6 nærmer seg sakte, men sikkert Mjøsbrua og da blir det også ny bru.

Foto: Ole Bjørlo Strande / NRK

– Det blir en attraksjon i seg selv, siden ingen har gjort det før, men det blir en enorm utfordring. Prosjektet er avhengig av veldig gode arkitekter og ingeniører, sier arkitekten Morten Løvseth.

Han har sjøl tegnet flere trebruer, bare mye kortere. Han sier at tre også reint arkitektonisk gir helt andre muligheter enn betong og stål.

– Betong vil bli en eller annen form for for en kasse som vil bli tett fordi det er så store spenn. Dersom man gjør det i tre så vil det bli staver. Det vil bli masse pinner som går på kryss og tvers og som binder dette sammen. Det vil gjøre at vi kan se rett igjennom dette, noe som vil gjøre det vil en spennende konstruksjon, sier Løvseth.

Bilistene må ta regninga

Så kan man jo lure på om 1300 meter med trebru er trygt.

– Det er trygt så lenge man klarer å unngå at kontruksjonen råtner. Man har de siste 30-årene forsket sammen med Vegvesenet og man anser dem som omtrent like gode som betongbruer.

Taale Stensbye, prosjektleder for E6-prosjektet i Statens Vegvesen, kan ikke si hvor dyrt det blir.

– Skal vi bygge et slikt signalbygg enten det er i betong, tre eller stål så vil det nok bli dyrere enn en standard bru til koste. Det er i hovedsak trafikantene i innlandet som må betale en sånn bru, så da får vi se om entusiasmen er der, sier Stensbye.

Si din mening!

  • Bør den nye Mjøsbrua bli innlandets Operabygg?
  • Er du villig til å betale for en slik bru?