Hopp til innhold

Fra 100 til 110 på E6

Samferdselsdepartementet vil øke fartsgrensa fra 100 til 110 km/t på de nye firefelts strekningene på E6.

Bomstasjon E6

Fartsgrensen på E6 blir økt fra 100 til 110 kilometer i timen fra månedsskiftet mars/april.

Foto: Trond Lillebo / Statens Vegvesen

Det bekreftet statssekretær Bård Hoksrud under årsmøtet til Hedmark Fremskrittsparti i Charlottenberg i helga.

– Endelig dato er ikke fastsatt, men vi jobber utfra at fartsgrensen skal heves fra 100 til 110 kilometer i timen. Det er kun helt uforutsette forhold som kan forhindre fartsøkning på E6, fortalte Bård Hoksrud til avisa Østlendingen.

Trolig vil fartsøkningen komme fra månedsskiftet mars/april i år.

Gode erfaringer

Bård Hoksrud

Statssekretær Bård Hoksrud mener de har gode erfaringer med økt fartsgrense på firefelts veg.

Foto: Lars Tore Endresen / NRK

Hoksrud mener de har gode erfaringer med innføring av høyere fartsgrense.

– Undersøkelser har vist at farten har økt med bare tre kilometer i timen der fartsgrensen er økt, og det har ikke blitt flere ulykker, sier Bård Hoksrud.

Det var Frps stortingsrepresentant fra Hedmark, Tor Andrè Johnsen, som først bragte nyheten om høyere fartsgrense lørdag.

– Det blir høyere fartsgrense så snart snøen smelter, sa Johnsen.

Men Johnsen ble mer forbeholden da Østlendingen spurte om hn hadde fått sikre garantier om dette fra samferdselsminister Ketil Solvik Olsen. Men nå bekrefter altså statssekretær Bård Hoksrud at fartsøkningen kommer.

Frykter flere ulykker

– Regjeringa har det for travelt. Vi har alt for kort tids erfaring i Norge med fartsgrense på 110, mener Marianne Mittet Solbraa i Trygg Trafikk i Hedmark.

Hun frykter at større fart vil føre til flere ulykker og mer alvorlige ulykker, med hardt skadde og drepte. Blant annet viser hun til at der svenskene har satt ned sine fartsgrenser fra 110 til 100 km/t har antall ulykker gått ned.

– Forskning viser at høyere fart fører til mer alvorlige ulykker. I Norge ser vi at tallet på alvorlig skadde og drepte blir halvert på strekninger med streknings-ATK, altså fartsmåling over ei strekning, sier hun.