– Det er helt sykt. Selv om skjermen er knust, kan resten av telefonen virke helt greit. Da er det mye bedre å skifte skjermen for noen hundrelapper enn å kjøpe helt ny telefon. Det forsøpler hvis vi bare kjøper oss nye telefoner i stedet for å reparere, sier Oline (18) i Lillehammer.
600 kroner
På jenterommet har hun en haug med telefoner fra venner, venners venner og venners venner-venner. Alle disse vennene finner henne på sosiale medier – som Facebook.
Og Oline er ikke alene. Det har blitt en hel jungel av lignende virksomheter rundt om i landet. Årsaken er enkel: Prisen.
– Den dyreste delen på en Iphone er skjermen foran på telefonen. Jeg bestiller den fra England. Det koster 270 kroner til Iphone 4S, også tar det meg en times tid å skifte den. Jeg tar 350 kroner i arbeidspenger. Til sammen blir det drøyt 600 kroner, forteller Oline.
Advarer
Forbrukerkjøpsloven dekker alle feil på et produkt, unntatt selvforskyldte. Mister du telefonen i bakken, slik at skjermen knuser, eller skvetter kaffe på den, må du betale reparasjon selv.
Leverer du telefonen på elektrobutikken, vil skifte av skjerm koste opp til 3-4.000 kroner for de nyeste mobilene som eksempelvis Iphone 4S. Ettermarkedssjef Roger Tangen hos Expert Norge advarer likevel mot å levere telefonen på «bakgårdsverksteder».
Har nok å gjøre
– Jeg forstår at folk kan bli fristet til å få telefonen sin reparert på slike steder. Men man kan miste reklamasjonsretten når man selv eller andre uautoriserte gjør inngrep i telefonen, advarer han.
Oline, som ikke vil at NRK bruker etternavnet hennes, har nok å gjøre. Telefonhaugen på jenterommet er stor.
– Jeg begynte da jeg var 13 år gammel. Siden har det blitt mange reparasjoner, forteller hun.