Hopp til innhold

– Gudbrandsdal Energi lurer kundene

Professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, Tor Andreassen, mener Gudbrandsdal Energi lurer kundene sine.

Gudbrandsdal Energi

Gudbrandsdal Energi er den store suksesshistorien i Kraft-Norge. På 10 år har de mangedoblet kundemassen fra 13.000 gudbrandsdøler til nå nesten 90.000 over hele Norge. Selskapet har over flere år profilert seg med å ha strømavtaler som er blant landets billigste.

Foto: Harald Christian Eiken / NRK

Det suksessrike strømselskapet med hovedsete midt i Gudbrandsdalen har nå hele fem forskjellige spotprisavtaler. Spotpris er blitt den vanligste typen strømavtale – og den de fleste forbrukere velger.

Den billigste spotprisavtalen til Gudbrandsdal Energi er landets billigste spotprisavtale, mens den dyreste til Gudbrandsdal Energi også er dyrest på Konkurransetilsynets strømprisoversikt.

– Spekulerer og tåkelegger

Professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, Tor Andreassen, går nå ut og kritiserer strømselskapet.

– De spekulerer i at kundene velger feil, og velger det dyreste alternativet. Dette ligger i grenseland for uetisk forretningsførsel. Gudbrandsdal Energi virker å være bevisste med å få kundene til å velge den mest optimale løsningen for bedriften – ikke for kundene. Det er lureri, sier Andreassen.

Suksessbedrift

Gudbrandsdal Energi er den store suksesshistorien i Kraft-Norge. På 10 år har de mangedoblet kundemassen fra 13.000 gudbrandsdøler til nå nesten 90.000 over hele Norge. Selskapet har over flere år profilert seg med å ha strømavtaler som er blant landets billigste.


Bent Sofus Tranøy, professor i statsvitenskap ved Høgskolen i Hedmark, er enig med Tor Andressen.


– Ja, dette er å lure. De har ingen god grunn for å ha fem nesten identiske strømavtaler. Dette er gjort for å forvirre, sier Tranøy.

– Vi lurer ikke

For en gjennomsnittshusstand, som bruker 20.000 kilowattimer i året, utgjør forskjellen på den billigste og den dyreste spotprisavtalen til Gudbrandsdal Energi i underkant av 1000 kroner i året.

Gudbrandsdal Energi mener de ikke lurer kundene sine, sier markedssjef Jan Jansrud.
– Vi er veldig åpne både på produkter og priser. Det første kundene møter på hjemmesiden vår er prisinformasjon, og man kan også bytte avtale med enkle tastetrykk, sier Jansrud.

Han viser dessuten til kundeundersøkelser om at kundene vil ha mange forskjellige tilbud å velge blant.

– Ikke rart kundene er fornøyd

Gudbrandsdal Energi har vunnet kundetilfredshetsundersøkelser, og altså mangedoblet kundemassen. Det er ikke rart, mener Bent Sofus Tranøy.

– Mange tror de får bedre pris enn de faktisk får. Med den teknikken de her har vil de opptre blant de billigste, mens mange har abonnement som ikke er blant de billigste – selv om de tror det.

100 mill. kr i utbytte

Gudbrandsdal Energi har de siste årene hatt overskudd på flere titalls millioner kroner. I 2011 var overskuddet på 55 millioner kroner – av en omsetning på 700 millioner kroner.

I fjor var overskuddet på 21 millioner kroner, og de siste fem årene har utbyttet til eierkommunene vært på totalt 98 millioner kroner, ifølge regnskapstallene.

– Ikke god markedsføring

Men selv om de tjener penger, er ikke markedsføringen god, mener Tor Andreassen, professor i markedsføring.

– Selskapets daglige ledelse ivaretar kun eiernes interessenter med en profittmaksimeringsstrategi. Man får lykkelige eiere først når man har lykkelige kunder, og det tror jeg ikke kundene er når de får vite om dette, sier Andreassen.

Flere saker fra Innlandet