Hopp til innhold
Kommentar

Stolt, men hvorfor?

Kulturminister Hadia Tajik var stolt da hun åpnet MOMAs Munch-utstilling. Stolt over hva da, spør NRKs kulturkommentator Agnes Moxnes.

Hadia Tajik

Den lille rare pastellen på veggen bak kulturminister Tajik er verdt nærmere 700 millioner kroner.

Foto: NRK

- We are so proud that you exhibit Munch, sa kulturminister Hadia Tajik da hun sent onsdag kveld var med og åpnet utstillingen ”Edvard Munch: The Scream” på Museum of Modern Art – MOMA - I New York.

Men, tenker jeg, var det nødvendig å være så ydmyk i en slik stund?

Nei, det var absolutt ikke nødvendig.

Var det nødvendig å være så ydmyk i en slik stund?

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

For det er slik at MOMA, til tross for at de er et av verdens mest berømt museer, og til tross for at de ligger rett ved 5th Aveny midt på Manhattan i den kresne kunstbyen New York City, så trenger de publikum.

De trenger at folk stiller seg i kø.

De trenger at aviser og TV og sosiale medier interesserer seg for hvilke utstillinger de lager.

De trenger å være Talk of the town.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Facebook

Pussig liten pastell

Og hvordan blir de det? Jo, det blir de takket være en pussig liten pastell, fargelagt med fettstift på en hard plate. De blir det takket være en småvokst, bleksottige og skallet figur som skriker gjenkjennelig mot sitt publikum. De blir det takket være et bilde som våren 2012 ble solgt for den helt vanvittige summen av 700 millioner kroner.

700 millioner kroner er i underkant av halvparten av hva det vil koste å sette opp et nytt Munch-museum.

Folkets bilde

- We are so proud, sa kulturminister Tajik.

Hun kunne jo sagt «Vi er så stolte av Edvard Munch». Men det ville sikkert vært en litt for vågal replikk foran et publikum som er fullt klar over hastigheten i planene for et nytt Munch-museum.

Hvis Black skal videreselge Skrik, har han gjort en god jobb nå.

Agnes Moxnes, kulturkommentator i NRK

MOMA regner med at de kommer til å sette ny publikumsrekord. Uansett er de garantert storinnrykk. Ikke bare av den såkalte fiffen, som det har vært snakket mye om i forbindelse med et fakkeltog i Oslo nylig. Nei, Skrik er folkets bilde.

Bedre kan det ikke være for et museum som åpner utstillingen sin bare en uke før brorparten av amerikanske unger drar på seg sine egne private Skrik-masker for å gå ut og feire Halloween – eller allehelgensdag som det heter i Munchs hjemland.

Black kan dette spillet

Og det kan antageligvis heller ikke bli bedre for en kar som heter Leon Black. Han er, etter alle solemerker å dømme, mannen som kjøpte Skrik. Han er en av verdens rikeste menn. En kjent kunstsamler, som interesserer seg mer for tegninger enn malerier. Leon Black sitter i styret på MOMA.

Ettersom han ikke har bekreftet eierskapet, har heller ingen fått spurt ham om hva han har tenkt å gjøre med The Scream. Han bor bare et lite steinkast unna MOMA, så kanskje skal han ta med bildet hjem og henge det opp over sofaen? Skal han gi det til museet, slik at det for all fremtid tar plass i en offentlig kunstsamling?

Eller har han tenkt at Skrik skal bli en god pengeplassering? Leon Black er jo en mann som har tjent seg rik på investeringer. Han kan det spillet.

FØLG DEBATTEN: Ytring på Twitter

Det du skulle sagt

Og hvis han skal videreselge Skrik, da har han gjort en god jobb nå. Bildet han har kjøpt til den nette summen av et halvt Munch-museum har fått sitt endelige kvalitetsstempel ved å bli stilt ut på MOMA. Dette museets prestisje tviler ingen på.

Han har også vist all verden at han er en mektig mann og en mann som har fått kolossal oppmerksomhet nettopp pga. sitt kunstkjøp. Hvis man søker på Skrik og Leon Blacks navn, dukker det opp vel 28 000 treff på nettet.

Nei, Hadia Tajik.

Det du kunne sagt var at amerikanerne har skaffet seg den fjerde beste utgaven av Skrik.

Og at de tre beste versjonene, de henger i Norge.

Med andre ord; Look to Norway!