Lukker lommeboka for Facebook

Skepsisen er stor når Mark Zuckerberg & co nå vil ta betalt for brukernes viktigste oppdateringer.

Vil ikke betale for Facebook

Kjøp av spalteplass blant folks Facebook-nyheter faller ikke i smak hos studentene Hanne Iglebæk Christensen (23) og Frida Angell (20).

Foto: Anders Park Framstad

Ute blåser det, naboen har vært på rangel og fotballsupporterne er i den dypeste kjelleren eller høyt oppe i skyene. Dette, og mye mer, deles på Facebook den andre mandagen i mai.

Alt er helt gratis – enn så lenge. Dersom du vil at dine venner skal lese det du skriver, kan du nemlig måtte punge ut i fremtiden. Akkurat nå tester Facebook en betalingsordning for statusoppdateringer.

Tanken er at brukerne skal kunne betale for å få sine meldinger prioritert i nyhetsstrømmen. For en liten sum sendes oppdateringen foran i køen, slik at flere leser den.

– Dette er en test av en ny funksjon, for å se om det er noe som er interessant for brukerne, sier Facebook-talsperson Frida Löwengren til nrk.no.

Så langt er ordningen kun tilgjengelig på New Zealand. Men dersom testingen er suksessfull, vil den også bli tilgjengelig i Norge.

Frykter «spam»

Etter at utenlandske medier omtalte saken før helgen, har flere uttrykt stor skepsis. De to studentene Hanne Iglebæk Christensen (23) og Frida Angell (20), er blant dem som fnyser av den mulige nyvinningen.

– Dette er absolutt ikke noe jeg kunne tenke meg å bruke penger på, sier Christensen.

– Du vil jo at folk skal like statusoppdateringen din fordi du skriver noe interessant eller noe morsomt, ikke fordi du har betalt penger for det.

Venninnen mener at betalingsnekt blir en prinsippsak.

– Det blir slitsomt følge folk som har betalt, dersom det for eksempel kommer masse politisk reklame. Det blir som «spam». Reklamen på siden kan man se bort fra, men når det kommer i nyhetsfeeden må man bla for å komme forbi det, sier hun.

– Innholdet viktigst

Hanne Kjærnes

Hanne Kjærnes mener at det viktigste er hva avsenderen har på hjertet.

Foto: PR-operatørene

Også ekspertene venter med å slippe jubelen løs. Rådgiver Hanne Kjærnes i selskapet PR-operatørene jobber med profilering i sosiale medier. Hun mener at selve innholdet i statusoppdateringen er viktigere enn å betale for plassering.

– Jeg tror at dersom stoffet er godt nok og engasjerende nok i seg selv, vil mange velge bort det som er betalt og fokusere på det som faktisk er interessant. Slik er det i sosiale medier generelt: Du kan ikke alene betale deg til engasjement, sier Kjærnes.

Hun får støtte fra BI-forsker Cecilie Staude.

– Det er det som står der, som er det viktigste. Hvis innholdet er godt og relevant, vil det bidra til at oppdateringen treffer flere. Man kan nå mange gjennom å betale, men det er ikke noen automatikk i at det har sammenheng med spredningen, mener hun.

Hun er imidlertid ikke overrasket over at Facebook prøver å ta seg betalt for enkelte av sine tjenester, og tror at man vil se mer av dette i fremtiden.

Betalingsviljen er der, skal man tro ekspertene.

– Etter hvert har Facebook blitt et sted der man innhenter informasjon, leser andres meninger og formidler egne erfaringer. Derfor vil det være viktig for både kommersielle aktører og offentlige virksomheter å være synlige der, sier Staude.

– Kun en test

Frida Löwengren

Frida Löwengren er Facebooks talsperson i Norden.

Foto: Tobias Björkgren

Hvor mye en prioritert statusoppdatering vil koste, er usikkert. I mediene spekuleres det i en pris på snaue ti kroner per melding. Facebook understreker at funksjonen fremdeles er på forsøksstadiet, og at lite er bestemt. Dersom brukerne er misfornøyde, vil prosjektet droppes.

– Dette er en test som vil fortelle oss om folk er interessert i denne funksjonen, og hvor mye de er villige til å betale for det, opplyser Löwengren.

– Har Facebook forståelse for de negative reaksjonene som har kommet?

– Selvsagt har alle forskjellige synspunkter. Som sagt, dette er en testperiode og vi får se hva den viser, sier talskvinnen.

Hva skjer med Ikke gjør dette hjemme-huset i den siste episoden denne sesongen? Alle de foregående husene har endt i ett flammehav, så hva skjer denne gangen? Mens sprengstoffekspert Roar og kjemiker Morten slår seg sammen for å prøve å lage vann fra bunnen av, går programlederne Rune og Torfinn vitenskapelig til verks for å undersøke om banning hjelper mot fysisk smerte. (8:8)
Vi er "på nett" så å si hele døgnet. Vi tvittrer, snap'er, spiller, teller skritt, handler og søker etter nyheter. Denne aktiviteten overvåkes av aktører som samler inn enorme datamengder om oss. Det ligger store gevinster, men også viktige fremskritt i BIG DATA! (2:4)
Humor, livsstil og intelligens gir status hos menn - og damer faller for det. Marens gjenværende beilere viser fram nye sider når de skal prøve seg under panseret på en Volvo 240. (5:6)