Hopp til innhold

Usikre på bøteleggingen

Tidligst mandag vil politiet begynne å bøtelegge bergensbilister som bryter den nye ordningen med partall- og oddetallskjøring. Men det er stor usikkerhet rundt oppfølgingen av ordningen.

Trafikk Bergen

Det er stor usikkerhet rundt håndteringen av det nye trafikksystemet i Bergen, som skal hidnre luftforurensing.

Foto: Stig Erik Elliott / NRK

– Slik jeg ser det nå, må vi eventuelt ta bilistene fordi de kjører mot forbudsskilt, altså mot skiltene som informerer om partall- og oddetallskjøringen. Det kan vi gjøre etter vegtrafikkloven, sier operasjonsleder Terje Hilland i Hordaland politidistrikt.

Vanskelige tilfeller

Men en så tilsynelatende enkel avklaring reiser en rekke vanskelige problemstillinger. For det første:

– Folk som bor i sentrum og har bilen i sentrum, bryter jo per definisjon ikke vegtrafikkloven. De kjører jo ikke mot skiltene, som vel blir satt opp ved bompengeringen, sier Hilland.

Må se «lovbruddet»

I praksis betyr håndtering etter vegtrafikkloven at bilistene med feil sistesiffer på registreringsskiltet må observeres akkurat i det de passerer forbudsskiltene.

– Bilister vi møter på i sentrum, kan jo i teorien kun ha kjørt innenfor for bykjernegrensene – og dermed ikke ha passert forbudsskilt, sier Hilland.

Politikerne kan bestemme bøter

Om en eventuell bøtelegging skal hjemles i kommunehelsetjenesteloven, som er det lovmessige grunnlaget for innføringen av trafikkomleggingen, kan det åpnes for bøter på generelt grunnlag.

Etter kapittelet om miljørettet helsevern i loven, kan kommunestyret, i dette tilfellet byrådet, utforme størrelsen på bøtene.