Hopp til innhold

Orkla kjøper aksjer i Rieber & Søn for milliardbeløp

Familien Rieber selger seg ut av Rieber & Søn ASA for et stort milliardbeløp. Stein Erik Hagen og Orkla overtar merkevarekonsernet.

Pressekonferanse Rieber-salg

FLYTTES ØSTOVER: Konserndirektør Frank Mohn (til høyre) får nye eiere. (Fra venstre) Åge Korsvold og Stein Erik Hagen kjøper Fritz Rieber og Rieber-familien ut.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

I en pressemelding mandag morgen annonseres det at Rieber-familien selger seg ut av Rieber & Søn-konsernet.

Verdsettes til 6,1 milliarder

Orkla ASA kjøper 90,11 prosent av aksjene i selskapet til 66,58 kroner per aksje. Transaksjonen verdsetter hele selskapet til 6,1 milliarder kroner på gjeldfri basis.

Orkla kjøper med andre ord Rieber-aksjene for et større milliardbeløp.

– Nå er vi på vei til å bli det store merkevareselskapet, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla til Aftenposten.no.

Rieber & Søn ASA er en leverandør av flere kjente norske matvaremerker. De står bak merker som Toro, Denja, Mr. Lee, Vossafår og Vestlandslefsa.

– Orkla har inngått avtalen med selskapene AS Atlantis Vest, Zee Ploeg AS og Flu AS. Selgerselskapene eies og kontrolleres av representanter for Rieber-familien, heter det i pressemeldingen.

Uviss konsekvens for 2900 ansatte

Rieber & Søn ASA har rundt 2900 ansatte, hvorav 1700 av dem er utenfor Norge.

Det er for tidlig å si hva salget betyr for de ansatte i Rieber & Søn, sier direktør for personal- og organisasjonsutvikling i Rieber & Søn ASA, Nina Skage.

– Det er et spørsmål som kommer veldig raskt opp, og vanskelig å gi noe mer nøyaktig svar på akkurat i dag, sier Skage.

Koker grøt til jul

KOKER I RIEBER: En ansatt hos Rieber & Søn i Elverum koker grøt til jul. Nå får han nye eiere.

Foto: Aud Ingebjørg Barstad

Salget må godkjennes både av EU-kommisjonen og russiske myndigheter, og vil trolig ikke gjennomføres før første kvartal i 2013.

– Prosessen forventer vi vil ta fire til seks måneder, og at transaksjonen kan gjennomføres 1. april neste år. Så vi får komme tilbake til hva dette betyr for våre ansatte, sier Skage.

Har forhandlet i sommer

Salget har kommet i stand i løpet av sommeren, men har ikke vært kjent for Rieber-ledelsen før de siste dagene.

På en pressekonferanse i Oslo klokken 09.00 i dag, fortalte konsernsjef Åge Korsvold i Orkla at forhandlingene har pågått i sommer.

– Jeg tok kontakt før sommeren, og forhandlingene har skjedd etter sommeren, sa Korsvold.

Frank Mohn, konsernsjef i Rieber & Søn, svarte med å si at toppledelsen i Rieber ikke har vært kjent med hva som var på ferde. Det bekrefter Nina Skage.

– Dette er kun noe vi er blitt kjent med de siste dager, sier Skage.

Toro suppeposer fra Rieber er svært sterke merkevarer.

STOR SUPPE: Toro er en av flere store merkevarer i Rieber-konsernet.

Foto: Johan B. Sættem

«Skape et ledende nordisk matvareselskap»

«Styret mener at en kombinasjon av Rieber & Søn og Orkla er en god industriell løsning. Selskapene har i stor grad komplementære produkter, og gjennom denne sammenslåingen vil det skapes et ledende nordisk matvareselskap», skriver styret til Rieber & Søn ASA i pressemeldingen.

– Det er Rieber-familien som må svare nærmere på dette. Men det styret i Rieber sier er at dette er en god industriell løsning, fordi vi har komplementære produkter. Dette vil også kunne gi en større posisjon og markedsadgang i Norge og Norden, sier Skage.

Det er kalt inn til pressekonferanse både i Oslo og Bergen i dag i forbindelse med kjøpet.