Einar Ebbesen var i 1980-årene ansvarlig for mineryddingsfartøyene. Han advarte allerede den gang mot brannfaren ved å bruke plastskrog.
- Vi tok opp i møte etter møte om problemet med brann og ikke minst problemet med utvikling av gassen cyanid på en plastbåt. Dersom båten blir angrepet med en fosforgranat og du ikke klarer å bekjempe brannen øyeblikkelig, da har du en usynlig men ikke minst langt farligere fiende å kjempe mot, nemlig gassen. Det var mine hovedargument mot plast, sier Ebbesen.
Ekspertgruppe
Minesveiperen KNM "Orkla".
Brannen på KNM "Orkla" har sendt dagens ledere i marinen i tenkeboksen. En ekspertgruppe skal nå blant annet vurdere om plastmaterialet er egnet, sier leder ved skipsteknisk avdeling ved Haakonsvern, Stein Alsaker.
-Vi ser nå at det stilles mange spørsmål. Derfor føler vi at det er nødvendig å nedsette en teknisk ekspertgruppe for å se på alle sammenhenger i det som har skjedd.
Ekspertgruppen kommer i tilegg til undersøkelseskommisjonen etter brannen. Marinen håper å få med folk fra verftet i de tekniske undersøkelsene.
Må vurdere på nytt
KNM "Skjold" er den første MTB i denne klassen. Den er laget i nesten det samme plaststoffet som KNM "Orkla"
Men alt i dag er det klart at brannen, som totalt ødelagte minesveiperen til 400 millioner kroner får følger. Blant annet for marinen sine planer om kjøp av liknende båter fra verftet UMOE Mandal, som bygde " Orkla".
Det pågår nå kontraktsforhandlinger mellom marinen og UMOE Mandal om kjøp av seks MTB'er like prototypen "Skjold", som har kostet 300 millioner kroner og som er laget av bortimot tilsvarende plaststoff som i den som brant.
Kilder i marinen sier resultatet av arbeidet i undersøkingskommisjonen etter Orkla-brannen og den tekniske ekspertgruppa vil avgjøre om marinen virkelig vil ha seks nye missiltorpedobåter fra UMOE Mandal