Hopp til innhold

Neppe båt til Knarvik før i 2013

Striden om pendlerbåten til Nordhordland får trolig ikke en løsning på minst ett år. Pengene båtruten kan få på kort sikt er nemlig ikke nok til at ruten kan overleve.

MS "Hardangerprins" på Nøstet

BLE LAGT NED: MS 'Hardangerprins' på Nøstet tidligere i år. Hurtigbåten mellom Bergen og Nordhordland var bare i drift i knappe to måneder.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK

BNR må vente på en fullverdig anbudsrunde for at hurtigbåten til Nordhordland skal få nok offentlig støtte til å kunne drive forsvarlig.

Fylkeskommunens jurister mener nemlig BNR ikke kan få nødvendige midler til drift av båtruten uten at det blir å regne som ulovlig statsstøtte.

Ifølge fylkesrådmann Paul Nilsen viser en ny juridisk vurdering at fylkeskommunen på visse vilkår maks kan bevilge 200.000 euro, ca. 1,5 millioner kroner, til driften, dog fordelt på tre år. Tilskuddet vil dermed kunne bli rundt 500.000 kroner i året.

LES OGSÅ: Legger ned båtruten til Knarvik | Politiker-ja til Knarvik-båten

– Ikke nok til å starte opp igjen

– Det tror jeg ikke er nok til at Bergen Nordhordland Rutelag (BNR) vil se det lønnsomt å starte opp igjen. Men vi skal ha et møte med dem, hvor vi skal legge dette frem for selskapet og høre hva de sier, sier Nilsen til NRK.no.

Styreleder Helge Skaar i BNR bekrefter at en støtte på denne størrelsen ikke vil være til mye hjelp.

– 500.000 i året er altfor lite. Vi har beregnet at vi kan drive hvis vi får støtte på 3,6 millioner. Da kan vi ta risikoen for resten, sier Skaar til NRK.no.

Vil ha ruten kjapt ut på anbud

Fylkesordfører Tom Christer Nilsen (H) sa ved nedleggelsen av ruten at båttilbudet skulle raskt på plass igjen. Han forsikrer at fylkespolitikerne fortsatt holder tak i saken.

– Vi følger opp saken jevnlig. Dersom vi ikke klarer få på plass en midlertidig løsning med BNR, vil det bli gjennomført en forsert anbudsrunde. Målsettingen vår er i så fall å ha en anbudsrunde gjennomført og avgjort i løpet av året, sier Nilsen til NRK.no nå.

Ifølge fylkesrådmann Paul Nilsen undersøker nå samferdselsavdelingen mulighetene for å gjennomføre en fremskutt anbudsrunde, slik politikerne ønsker seg, eller om ruten likevel vil inngå i den ordinære anbudsrunden for hurtigbåtruter i Hordaland.

Denne anbudskonkurransen skal etter planen settes i gang ved årsskiftet.

– Neppe båt før i slutten av 2013

– Jeg tror det er vanskelig å klare det på kortere tid. Vår bekymring nå er om vi klarer å gjennomføre den ordinære anbudsrunden så raskt som vi hadde tenkt, sier Nilsen.

Ifølge Nilsen pleier det ta om lag ett år fra tildeling til oppstart av en båtrute, blant annet på grunn av kravene til materiell.

– Hvor sannsynlig er det at båtruten til Frekhaug og Knarvik kan komme i gang igjen raskt, slik fylkesordføreren ønsket?

– På kort sikt ser det ikke så lyst ut. Men ruten kommer på plass, det tar jeg for gitt. Likevel, det er neppe realistisk at det skjer før i slutten av 2013, sier fylkesrådmannen.

LES OGSÅ: Glissent på ny pendlerbåt

Håpet svinner for BNR

Bergen Nordhordland Rutelag (BNR), som har konsesjonen på ruten mellom Bergen og Frekhaug/Knarvik, har bedt om innsyn i de juridiske vurderingene som er gjort.

Styreleder Helge Skaar har tidligere sagt at selskapet er klare til å starte opp igjen på kort varsel, dersom de får til en avtale med fylkeskommunen som gjør drift av ruten økonomisk forsvarlig.

– Vi begynner å bli litt pessimister nå. Det er synd hvis vi ikke får det til. Argumentene i forhold til trafikksituasjonen i Åsane er bedre enn noen gang. Slik situasjonen er på veiene til og fra Nordhordland, er det meningsløst å ikke ta i bruk sjøen, sier Skaar til NRK.no.