Hopp til innhold

Minst 15 vogntog stod fast på Voss

Årets verste kaosdag for tungtrafikk på vei til og fra Bergen. – Kjettinger var ikke til mye hjelp, forteller utslitt Viking-sjåfør.

Vogntog-kaos på Voss

KAOSNATT: Viking og Falck jobbet så svetten silte natt til mandag. Her Viking i aksjon ved Løno sent søndag kveld.

Foto: Ørjan Brattetveit / Avisa Hordaland

Tett snø og nullføre ga mange vogntogsjåfører store problemer på E 16 søndag kveld og natt til mandag. Kaoset oppstod først og fremst ved Løno, men også i Vinjedalen og ved Stalheimstunnelen ble det kaos.

Stengt til tidlig morgen

Den første meldingen om vogntog i knipe kom inn til Vegtrafikksentralen ved 20-tiden søndag. Deretter bare haglet det inn.

– Veien var mer eller mindre helt eller delvis stengt i hele natt på grunn av disse vogntogene. Totalt er det snakk om minst 14 vogntog. Først klokken 05.38 meldte Viking og Falck at alt var i orden, sier vaktoperatør Eli Solberg i Statens Vegvesen til NRK.no.

– Hadde sjåførene lagt på kjettinger når det er slikt føre, ville mye av dette vært unngått, sier Solberg.

– Sklir av veien på grunn av varme dekk

Men mange av vogntogene var utstyrt med kjettinger, forteller Ole Morten Bakketun i Viking på Voss. Han var selv på Løno i hele natt og gjorde sitt beste for å hjelpe alle som hadde problemer. De fleste vogntogene skal ha vært norske.

– Kjettinger er ikke mye til hjelp på slikt føre. Veien heller litt, blant annet for at vann skal renne av. Når da et vogntog kjører fast og andre blir stående stille bak med varme dekk, sklir de ut av veibanen etter 2-3 minutter. De måtte hatt kjettinger på absolutt alle dekkene for å forhindre det, sier Bakketun til NRK.no.

En løsning kunne altså vært å passe på at man stopper vogntoget på et sted med plan vei.

– Men når køene blir så lange som i går, rår man ikke over hvor man må stoppe. Derfor blir det litt vanskelig å si at det er deres egen feil, sier Bakketun.

Trailer på tverre på Tvildemoen

LAGET KAOS TO GANGER: Polsk vogntog kjørte seg fast to ganger på Tvildemoen mandag morgen.

Foto: Arnstein Karlsen

Snø ødelegger sand-effekt

– Hva kunne man gjort for å forhindre dette da?

– Strøsand på veiene er det beste. Det skal ikke mange sandkornene til, så hadde vogntogene aldri sklidd av veien. Problemet er om det snør for heftig og sanden blir dekket av snø, sier Bakketun.

Vogntog-kaoset er derfor et kjent fenomen blant redningstjenestene på Voss, spesielt på disse utsatte stedene.

– Dette skjer hvert år. Vi hadde akkurat det samme i fjor, og neste år kommer det garantert til å skje igjen, sier Bakketun.

Vogntog nummer 15 fikk problemer

Tidlig mandag morgen måtte redningstjenestene igjen rykke ut til et vogntog i trøbbel, denne gangen ved regimentsbygget på Tvildemoen. Den polske traileren ble dratt løs en gang, men kjørte seg fast igjen umiddelbart.

Traileren sperret da hele veien. Den var utstyrt med kjettinger på drivhjulene, men mønsteret på fremdekkene kunne absolutt ha vært bedre, som man kan se av bildet under. Vogntoget fikk kjøreforbud av politiet og ble dratt inn på en parkeringsplass inntil videre.

Vogntog med elendige dekk på Voss

BLANKE DEKK: Fra Polen med kjettinger på drivhjulene bak og helt nedslitte dekk til å styre med.

Foto: Arnstein Karlsen