Hopp til innhold

Bruker en månedslønn på å få bilen på veien

Visan Alexandro fra Romania måtte berges to ganger på rad på norske vinterveier. Regningen for bergingshjelpen? Den ber arbeidsgiveren Visan ta selv.

- Det er litt flaut

Visan Alexandro fra Romania trengte bergingsbil to ganger på E16. Det blir dyrt for ham.

frekaland

KONTROLLERER VOGNTOG: – Stopper kun én, så får det ringvirkninger, sier Bjarte Frekaland i Statens vegvesen.

Foto: André Marton Pedersen / NRK

– Det har vært travle dager. Veldig hektisk, sier trafikkoperatør Eli Solberg ved Vegtrafikksentralen.

Med vinterværet på Vestlandet de siste dagene har meldingene om værfaste vogntog kommet på løpende bånd. Vegvesenet gjør sitt for å hindre at veiene blir stengt av vogntog som står fast.

– Stopper kun én, så får det ringvirkninger. Derfor prøver vi å få dem til å ta på kjettinger før de skal opp på fjellet, sier inspektør Bjarte Frekaland i Statens vegvesen.

– Det hjelper oss veldig at de har hyppige kontroller, slik at vogntogene ikke får kjøre opp og sperre veiene for oss, sier Solberg.

Får krasse telefoner fra bilister

Men vegvesenet klarer ikke kontrollere alle. Det har blitt trøbbel i trafikken, særlig på fjellovergangene. Men listen over «problemstrekninger» er lang.

– Fra Voss og oppover på E16 har det vært mye, i går var det veldig glatt på Bømlo, og over Stord har det vært glatt. Og så har du jo Seljestad-Røldal på E134 og riksvei 7 over Hardangervidda, sier Solberg.

I tillegg til å administrere kolonnekjøringer og stenginger av veier i samarbeid med politiet, tar hun imot telefoner fra bilister - tidvis med nokså krasse meldinger.

– Mange klager på veiene, at de ikke kommer seg frem, og at det er mye køer. Det eneste stedet hvor det har vært mindre trøbbel enn vanlig, er på E39 i Romarheimsdalen, sier Solberg.

– Ja, det er litt flaut

Mens det koker på operasjonssentralen til Vegtrafikksentralen, er norske vinterveier god butikk for bilbergingsbransjen.

– Når vogntog er feillastet, har dårlige dekk og dårlige kjettinger, så blir det problemer, sier bilberger Anders Frydenlund.

Når NRK er med ham på vakt, må han komme en rumensk sjåfør på E16 til unnsetning.

– Ja, det er litt flaut. Det er en gammel bil, og den er tom for last. Jeg tror det er grunnen, sier Visan Alexandro, mens Frydenlund fester tauet fra bergingsbilen.

Må betale bilbergingen selv

Anders Frydenlund

BILBERGER: – Når vogntog er feillastet, har dårlige dekk og dårlige kjettinger, så blir det problemer, sier bilberger Anders Frydenlund.

Foto: André Marton Pedersen / NRK

Bak ham står andre trafikanter i stampe. Langvarige stopp i trafikken har store kostnader for samfunnet, men også for de som kommer i trøbbel, kan norske avgifter være tunge å svelge.

I alle fall når de utenlandske sjåførene må betale dem av egen lomme.

– Sjefen min liker ikke dette. Jeg tror jeg må betale det selv. Jeg tjener 1200 euro i måneden, og det er omtrent det samme som dette koster. Det er ikke rettferdig, sier Alexandro.

Like etter å ha blitt dratt i gang, får han et nytt stopp i neste bakke.

– Jeg får bare hjelpe ham igjen. Det er ikke annet å gjøre, sier bilberger Frydenlund.

– Det verste er når vannet fryser når det treffer

Om de siste dagene har vært utfordrende, er det ikke sikkert det blir så mye bedre fremover. Med stigende temperaturer og regn i vente, kan snøfylte veier i verste fall bli til rene skøytebaner.

– Vi er forberedt på at det blir problemer, og håper vi skal slippe å få regn som fryser. Det verste er når det er så kaldt i bakken at vannet fryser når det treffer, sier Solberg på Vegtrafikksentralen.

Da kan uhellene nemlig bli mange før strøbilene har kommet seg rundt.

– Strøbilene har vanligvis seks til åtte timers ruter, så da blir det jo en ventetid på noen timer på de stedene de tar til slutt. Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre bilistene til å holde avstand og kjøre forsiktig, sier Solberg.

Her kan du se oppdaterte veimeldinger fra NRK Trafikk.