Hopp til innhold

Jernbanespor blir dobbelt så dyrt

Nytt jernbarnespor mellom Bergen stasjon og Fløen blir dobbelt så dyrt som planlagt. Nå skal Jernbaneverket gjennomgå rutiner for hvordan de beregner kostnaden på utbygging.

Jernbanespor

Det nye jernbanesporet mellom Bergen stasjon og Fløen kommer til å koste 324 000 kroner per meter.

Foto: NRK

Det går ikke alltid på skinner. Heller ikke for Jernbaneverket. Kostnaden for å bygge dobbeltspor mellom Bergen stasjon og Fløen – en strekning på 1,3 kilometer – har økt med over 100 prosent på tre år.

Prisen er nå 421 millioner, eller nær 324 000 kroner per meter.

LES: Frykter togpenger går til Østlandet

Får kritikk fra departementet

Og kostandssprekker er gjengangere i forbindelse med «mindre» og «mellomstore» jernbaneprosjekter skriver departementet i et brev til Jernbaneverket.

Fungerende utbyggingsdirektør Stein Nes innrømmer at de ikke har gjort en god nok jobb.

– Dette er ikke bra nok. Det er bare å være ydmyk på, helt klart.

Kan få konsekvenser

Arbeidet med den 1,3 kilometer lange jerbanestrekningen er stoppet på grunn av kapasitetsproblemer. Kostnadssprekken kan få konsekvenser for andre jernbaneprosjekter sier Lars Erik Bartnes (Sp) i samferdselsdepartementet.

– Det er klart at når vi har en ramme å forholde oss til og enkeltprosjekt blir dyrere kan det det.

Nå lover utbyggingsdirektør Stein Nes i Jernbaneverket bot og bedring.

– Vi gjennomgår konkret kostnadsestimeringsprosessene også vil vi innskjerpe når vi gir fra oss kostnadstall så vi er trygge på at vi har kommet langt nok i prosessen.