Hopp til innhold

Ingen grenser for taxieiere

Arbeidsmiljøloven gjelder ikke for drosjeeiere. De kan derfor jobbe til de stuper. Det bekymrer Vestnorsk transportarbeiderforening.

Illustrasjonsbilde: Norgestaxi

En drosjeeier har ingen klare regler for hvor mange timer han kan kjøre i strekk.

Foto: Dag Harald Kvammen Andersen / NRK

Arve Halvorsen

Kjell Dyngeland.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

Leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Kjell Dyngeland sier at dette er trafikkfarlig, og at dette er helseskadelig for drosjesjåfører.


– Et av hovedproblemene her er helgesjåfører. De begynner på kveldstid fredag, også mønstrer de ikke av bilen igjen før fredag morgen. Det må jo være åpenbart for enhver at dette er trafikkfarlig, sier Dyngeland.

Han mener at dette er helseskadelig, og her er det tydelig at det ikke er noen i arbeidstilsynet som bryr seg.

Trenger timer for å sikre inntekten

Ismet Lokmic

Drosjeeier Ismet Lokmic jobber vanligvis i 12 timer.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

For drosjesjåfør Ismet Lokmic (51) er timene nødvendig for å sikre inntekten.
– Hvis du jobber lite, blir det lite penger, sier Lokmic.

Lokmic har kjørt taxi i seks år for Norges Taxi i Bergen. For han er en arbeidsdag på tolv timer vanlig. Siden har eier drosjen, er det Vegtrafikkloven som gjelder. Dermed kan han kjøre så lenge han vil.
– Etter ti timer blir jeg veldig trøtt, sier han.

Lokmic forstår at mange taxisjåfører blir stresset av å kjøre for lenge.
– Jeg kjører tolv timer, men må hele tiden være 100 prosent konsentrert, sier Lokmic.

Likevel få ulykker

Kjell Dyngeland

Arve Halvorsen.

Foto: Renold Tennysen Christopher / NRK

Arve Halvorsen er leder i Norges Taxiforbud i Bergen og representerer alle drosjeeierne som er tilsluttet Bergen Taxi. Han sier at drosjenæringen er lite representert i ulykkestatistikkene.

– Statisktisk sentralbyra (SSB) har statistikker på ulykker også med personskade, og der er drosjenæringen lite representert. Denne næringen har også bedret seg markant de siste årene, og spesielt i byene, sier han.

Han tror det viser at drosjenæringen holder seg i forhold til regelverket, hvor man skal være ansvarlig.
– Det er ansvarlige yrkesutøvere vi har, sier han.


Ikke fritt fram

Kåre Askvik er tilsynsleder i Arbeidstilsynet i Bergen. Han sier at Vegtrafikkloven setter grenser for alle som kjører bil, også denne gruppen. Han ikke er kjent med at det blir noen endringer på loven på dette området.

For drosjeeierne gjelder ikke bestemmelsene i arbeidsmiljøloven. Heller ikke forskriften om kjøre- og hviletid omfatter taxisjåførere. Den gjelder bare for dem som har plass til mer enn ti passasjerer.

Taxieiere er i regelverket unntatt fra kjøre- og hvilereglene som andre yrkessjåfører er underlagt. Det betyr at de i utgangspunktet kan kjøre så lenge de vil uten hvile.