Køprising i Bergen kan sette en stopper for flere viktige samferdselsprosjekt frykter byrådslederen.
- E39 mot Os, nytt Sotra-samband og Nordhordlandpakken er alle marginale prosjekter.
- På disse prosjektene kan alt som kommer på toppen sørge for at disse prosjektene ikke kan gjennomføres, sier Monica Mæland (H) til NRK.
Skal føre til mindre trafikk
I juni vedtok fylkesutvalget et prinsippvedtak om at det bør innføres køprising i Bergen innen 2012. Dersom køprisingen blir vellykket og fører til mindre trafikk kan inntektsgrunnlaget for nye prosjekt stå i fare.
LES OGSÅ:
| |- Det er stor grunn til å være bekymra, sier Mæland.
Hun får støtte fra ordføreren i Meland. Sammen med flere andre ordførere frykter at køprising kan få store konsekvenser for den bompengefinansierte Nordhordlanspakken.
- Det er en åpenbar konsekvens.
Hensikten med køprising er å spre trafikken og belønne de som ikke kjører på den mest trafikkerte tiden ved at de kan passere bommen billigere.
- Fordi de nye bompengeprosjektene tar utgangspunk i en gitt trafikk. Hele poenget med køprising er å avvise trafikk, sier ordfører Nils Marton Aadland (H).
- Ingen grunn til bekymring
Men politikerne tar feil mener trafikkforsker Hans Petter Duun i Norconsult.
- Politikerne trenger ikke være bekymra for å bruke køprising som finansieringsgrunnlag, det skal ikke gi lavere inntekt enn dagens bompenger.
Han mener at politikerne vil få mer penger mellom hendene dersom de innfører køprising i stedet for tradisjonelle bompenger.
- Inntektene kan bli høyere med køprising.