Franske Connex er ikke alene i kampen om å få kjøre nattog på Bergensbanen. Svenske Tågkompaniet bekrefter at de også vurderer å bli med i en eventuell anbudsrunde.
- Nattogstrafikk er veldig interessant for oss. Vi er kanskje det dyktigste selskapet i Europa på denne typen trafikk, sier en selvsikker trafikksjef i Tågkompaniet, Sven Malmberg.
Tapte konkurranse med Connex
De mistet nylig konsesjonen på nattogkjøring fra Stockholm til Kiruna og Narvik til franske Connex. Dersom NSB-vedtaket står ved lag, forventer Malmberg at alle selskap får være med i anbudsrunden.
- Vi følger med interesse utviklingen i Norge. Dersom noen andre enn NSB skal kjøre nattog, forutsetter vi at det blir en anbudsrunde. Da vil vi seriøst vurdere deltakelse. Men vi kan ikke si noe sikkert før vi vet alle forutsetningene for en slik drift.
Connex møter departementet
Det franske jernbaneselskapet Connex skal i løpet av de nærmeste dagene møte ledelsen i Samferdselsdepartementet. Departementet vil vite om franskmennene kan overta når NSB legger ned nattogene om et halvt år.
- Vi skal ha et møte med franske Connex i løpet av den første uken. Grunnen er at nattogene er et viktig tilbud for oss. Vi vil gjerne sjekke ut alle muligheter nå for å se hva vi kan gjøre for å beholde tilbudet, sier politisk rådgiver Alfred Bjørlo.
Og mens franske Connex blir invitert til å fortelle hva de kan tilby norske nattogpassasjerer, blir NSB ledelsen kommandert inn på teppet hos departementet for å forklare hvorfor de vil kutte det populære tilbudet.
-Statsråden har bedt om en redegjørelse, sier Bjørlo.