Forbrukerrådet får mange klager fra folk som mener at kredittkortselskaper blir stadig mer kreative i jakten på nye kunder.
Ulovlig markedsføring
Også personer med mye gjeld, og som har sperret sin egen mulighet til å ta opp lån, har fått kredittkort tilsendt i posten uten at de har bedt om det.
Dette er ikke lovlig, sier Pia Kleppe Marken som er regionsjef i Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordene.
– Det er mulig å ta ut lister på folk som ikke har betalingsanmerkninger, som har god inntekt og ikke har høye lån. Disse er attraktive kunder for kredittselskaper, sier hun til NRK.
Det er ikke lov å dele ut kredittkort til folk som ikke har søkt om det, og for noen blir dette et problem. Bankene skal også ha sendt kort til personer som har stor gjeld.
– Kreative og aggressive
–Dette er vi veldig betenkt til. De som har høye gjeld er i en situasjon som gjør at det kanskje blir veldig enkel løsning på et problem som da blir bare forskjøvet, sier hun.
Marken sier at konkurransen blant kredittkortselskapene er veldig stor.
– Da blir de mer og mer kreativ og aggressive i markedsføringen for å få tak i kunder.
På fem år har forbruksgjelden økt med nesten 40 prosent, ifølge Finanstilsynet. Santander og GE Money Bank er to av bankene Forbrukerrådet har fått flere klager på.
– Dette skal ikke skje
Pressesjef i GE Money Bank, Elisabeth Randulff sier banken ikke har denne praksisen. Som en av de største aktørene som også er anklaget for lureri, sier at dette ikke skal skje.
– Dette er noe kundene våre aktivt søker om. Vi har veldig strenge krav til kredittkort. Slik det kommer frem i klagene er noe vi ikke ønsker å gjøre som ansvarlig långiver.
Santander skriver i en e-post til NRK at kunder må søke for å få kredittkort hos dem.