Hopp til innhold

Advarer mot bilnettsted

Forbrukerrådet mener nettstedet lurer folk, og bryter norsk lov. De har fått inn mange klager fra hele landet.

Advarer mot nettsted

Regiondirektør i Forbrukerrådet reagerer kraftig på nettstedet hun mener lurer forbrukerne.

Foto: Printscreen/CF Wesenberg Kolonihaven.no

– Vi har fått inn klager fra hele landet. Folk tror de kan bruke nettstedet til å finne ut hva bilen deres er verdt. Når de klikker på knappen for å kalkulere blir de belastet med 399 kroner. Slikt går ikke an, sier Pia Kleppe Marken Regiondirektør i Forbrukerrådet i Bergen.

21 klager

Den 13. september kom den første klagen på nettstedet bilpris.net inn til Forbrukerrådet. Folk mente de var lurt trill rundt. Nettstedet tilbyr taksering av bilen din, og ved å fylle ut registreringsnummer, kilometerstand, karosseritype, girkassetype, mobilnummer og e-postadresse kan du kalkulere hva bilen er verdt.

Men dette koster penger, når du har klikket på kalkuler blir regningen sendt. Fra 13. september og frem til fredag 8. oktober har Forbrukerrådet mottatt 21 klager på nettstedet.

– Folk som tar kontakt med oss er fortvilet, de har trodd dette var en gratistjeneste, og plutselig har de fått en regning i posten. Andre klager på at de ikke får svar slik det er lovet. Det har tatt mange dager, selv om det står at svaret skal komme raskt, sier hun.

– Vanlig at det er gratis

– På nett finnes det mange slags kalkulatorer til fritt bruk. Folk regner med at slike ting ikke koster noe, og at de må fylle ut med kredittkort eller annet og bekrefte sin betaling dersom det er betaling, sier hun.

Forbrukerrådet reagerer også på at hvem som helst kan fylle ut et slikt skjema og at det er bileier som blir sittende med regningen.

- Bryter norsk lov

Ifølge Forbrukerrådet bryter også nettstedet norsk lov. På sine sider skriver de at:

§9 Gjeldende angrerett:
Da vi er et EU-basert bedrift følger vi EU's direktiv ved avstandssalg:

Bestilleren godtar at den vanlige angreretten på 7 dager ikke gjelder, da vi henviser til Europaparlamentets og rådets direktiv 97/7/EG (20 mai 1997) om konsumentbeskyttelse ved avstandssalg §6.3.

– Dette er ikke riktig. De viser til at de er et EU-basert selskap og at norske regler ikke gjelder. Men de tar feil, for når de retter seg mot et norsk marked slik denne siden gjør så må de følge norsk lov, sier hun.

Forbrukerrådet er klare på at dette er et nettsted som ikke driver på en skikkelig måte. De har forsøkt å finne ut mer om selskapet.

- Vi har ikke funnet selskapet i noen norske register. Det ser ut som om dette er et selskap som opererer i flere land, og tilpasser nettsidene etter landet de opererer i, sier hun.

Ikke kontakt

Også NRK har i flere dager forsøkt å komme i kontakt med selskapet. Torsdag var eneste kontaktinformasjon på sidene en postadresse i Nydalen i Oslo.

Nettstedet er ikke registrert som bedrift på denne adressen.

Selskapet som leier ut lokaler i dette bygget, som er et bygg med svært mange bedrifter, kjenner ikke til dem.

Vi blir sendt videre til et selskap i bygget som har flere selskaper under seg. Der er svaret at de hadde en kontrakt med dem, men at de ikke har betalt og at de derfor ikke har noe med dem å gjøre.

NRK har søkt på flere nettsteder og i telefonkatalogen uten å finne bedriften. Fredag kom det opp en kontakt e-post og et telefonnummer på nettsiden.

Vi forsøkte å ringe dette nummeret flere ganger både fredag og lørdag, men det var bare opptatt.

Vi sendte også en e-post til kundeservice og ba om tilsvar i saken, men har ikke fått noe svar.

- Vi må bare advare folk mot slike nettsteder, de bør være oppmerksomme og lese nøye det som står på siden før de klikker. Det er ikke alt på Internett som er gratis, sier Kleppe Marken.

Ønsker du kontakt med redaksjonen, send en epost: hordaland@nrk.no