Hopp til innhold

50.000 dør av støy

En ny undersøkelse viser at halvparten av alle europeere utsettes jevnlig utsettes for farlig trafikkstøy.

Støy

STØY: Trafikkstøy er blitt et stort problem for mange europeere.

Foto: Arash A. Nejad / Scanpix

Støy fra jernbane- og veitransport haransvaret for 50.000 dødelige tilfeller av hjerteinfarkt årlig og 200.000 tilfeller av hjerte- og karsykdommer, i følge ny forskning.

LES OGSÅ: Togstøy ødelegger nattesøvnen

Funnene i rapporten som Transport and Environment (T&E) publiserte fredag er skremmende.

- Denne forskningen viser at mangelen på et tilfredsstillende regelverk, kombinert med økende trafikk og en utvikling i retning av større, kraftigere og mer støyende kjøretøy, bokstavelig talt utgjør en dødelig kombinasjon for europeere, sier Nina Renshaw, ansvarlig for støypolitikk hos T&E.

30 år med mislykket arbeid

- Mens luftforurensning er noe flere europeiske storbyer nå er i ferd med å få grep om, har støyforurensingen blitt neglisjert i flere tiår. Samtidig har problemet tiltatt, og de negative følgene for samfunnet har økt, sier Renshaw.

Støyforurensningen er blitt forverret, på tross av at det har vært på EUs dagsorden i over 30 år.

LES OGSÅ: Støy kan stengje ny bowlinghall

Verdens Helseorganisasjons grenseverdi for «alvorlig støyplage», er på 55 desibel. Undersøkelsen viser at om lag 210 millioner av EUs innbyggere regelmessig utsettes for 55 desibel eller mer fra trafikkstøy, og 35 millioner for det samme nivået fra jernbanestøy.

Undersøkelsen anslår de totale samfunnskostnadene, inkludert utgifter til helsetjenester, fra trafikkstøy til å være på minst 40 milliarder euro årlig.

Barna rammes

Barn som utsettes for høye trafikkstøynivåer utvikler konsentrasjonsvansker, vanskeligheter med å holde oppmerksomheten over tid, problemer med å huske sammensatte problemstillinger, har svakere leseferdigheter og gjør det generelt dårligere på skolen enn andre barn.

Sykemeldinger og lavere produktivitet på grunn av støyforurensing belastes næringslivet.

Studien viser også at fattige løper en større risiko for å påvirkes av støyforurensning, fordi hus i stille områder har høyere verdi.

LES OGSÅ: Støy skremmer boligkjøpere

T&E hevder at ny teknologi for kjøretøy, dekk og veidekke kan bidra til å redusere støyen på veiene med 5 desibel – tilsvarende en støyreduksjon på 70 prosent – dersom den blir støttet opp om av et skikkelig regelverk, melder Norsk forening mot støy .