- Vi har hatt et problem med de eldste bilene våre, spesielt med tankbilen, sier brannsjef i Vestfold Interkommunale brannvesen Per Olav Pettersen.
Han innrømmer at det eldste utstyret er sårbart og at det er viktig at mannskapene passer på og vedlikeholder det godt.
Etterisolering og frostvæske
Tankbilen har fått etterisolering, og vi må også være nøye med frostvæske på koblinger og slikt, sier brannsjefen.
Under en brann natt til fredag og under brannen på Rica Havna Hotel på Tjøme fredag formiddag, frøs tankbilen slik at den ikke kunne brukes. I tillegg frøs utstyret på liften som ble sendt til innsats på Tjøme.
Ferskvann fryser som kjent når det er minusgrader, og det vet brannsjefen veldig godt.
Mener beredskapen er bra
- Vi har mye nytt utstyr som er bygget for å klare kulde, sier Per Olav Pettersen.
Brannsjefen synes beredskapen derfor er bra. Da det
på Tjøme ble mannskap fra brannstasjonene på Kopstad (Horten-Holmestrand), Tønsberg og Nøtterøy sendt ut.For å dekke beredskapen i distriktet ble det innkalt ekstramannskaper, forklarer Pettersen.
- Vi hadde fem mann sittende på Tønsberg brannstasjon. Disse hadde én eldre brannbil, én tankbil og én lift å reise ut med, dersom det skulle bli en ny brann et sted, forklarer Pettersen.
Samarbeidsavtaler
I tillegg har Tønsberg interkommunale brannvesen samarbeidsavtale med Drammensregionens brannvesen i nord og med brannvesenet i Stokke, Sandefjord og Larvik i sør.