- Nå er den tilbake der den egentlig hører hjemme, mener Jon Ivar Finnekåsa
Tinnsjøen er fremdeles islagt, men på Finnekåsa ved Tinnoset ligger Maar og bare lengter etter våren. Den gamle slepebåten ble bygd i 1959 og satt i drift for å slepe tømmer på Tinnsjøen samme året. Jon Ivar Finnekåsa var tretten år den gangen og synes det er godt å ha den tilbake.
- Både bestefaren og faren min jobbet med tømmerfløting, og jeg var med på det jeg også.
(Artikkelen fortsetter under bildene)
Reiste bort i 1970
Men i 1970 var det slutt på tømmerfløting i Tinnsjøen og Maar ble flyttet til Skien for å slepe stokker i Union og Norske skogs tjeneste. Som kjent tok det slutt i 2006 og da satte Jon Ivar Finnekåsa i gang arbeidet med å få Maar tilbake til Tinnsjøen.
Kjøpt tilbake for 1 krone
- Det gikk egentlig ganske greit, selv om mange var villig til å betale både 100.000 og 200.000 for å få kjøpt båten, valgte styret i Skiensvassdragets fellefløtningsforening å selge den til oss for 1 krone, forteller Finnekåsa.
Betingelsen var at eieren skulle være seriøs og at båten ble tatt godt vare på. Formelt er det Tinn kommune som eier båten. Vedlikeholdet blir utført av elever på mekanisk linje på Rjukan videregående skole, som ett ledd i undervisningen.
Den største utfordringen var faktisk transport med lastebil fra Notodden til Tinnoset.
- Da vi skulle under fotgjengerbrua på Tuven måtte vi bruke slegge for å slå ned en liten knopp på skorstein. Båten var nemlig 1 centimeter for høy, humrer Finnekåsa.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Kom hjem i 2006
- Det var en stor dag da Maar kom tilbake på Tinnsjøen. Jeg tror det er bruk for en båt som kan foreta tunge slep. Vi har jo to jernbaneferjer her, og skulle det skje noe med dem er det faktisk bare Maar som er sterk nok, forteller Finnekåsa.
Og allerede til sommeren kan det bli bruk for kreftene til Maar. I forbindelse med Rjukanbanens 100 års jubileum skal jernbaneferja ”Storegut” restaureres i en slip på Tinnoset.
- Da kan det være greit å ha litt hjelp til å buksere den 1200 tonn tunge ferja, sier Finnekåsa.