Hopp til innhold

Tinnsjøens arbeidshest

Etter 36 år er Maar hjemme igjen. Den gamle arbeidshesten av en slepebåt har tauet tømmer i Skien helt frem til Union ble lagt ned.

Maar

Maar ligger klar og venter på at isen på Tinnsjøen skal forsvinne.

Foto: Roald Marker / NRK

- Nå er den tilbake der den egentlig hører hjemme, mener Jon Ivar Finnekåsa

Tinnsjøen er fremdeles islagt, men på Finnekåsa ved Tinnoset ligger Maar og bare lengter etter våren. Den gamle slepebåten ble bygd i 1959 og satt i drift for å slepe tømmer på Tinnsjøen samme året. Jon Ivar Finnekåsa var tretten år den gangen og synes det er godt å ha den tilbake.

- Både bestefaren og faren min jobbet med tømmerfløting, og jeg var med på det jeg også.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

Maar under fotgjengerbru på Notodden

Fotgjengerbrua ved Tuven på Notodden var den største utfordringen da Maar ble fraktet langs landevegen.

Foto: Jon Ivar Finnekåsa
Maar kom så vidt under fotgjengerbrua

Båten var èn centimeter for høy. Jon Ivar Slåttekåsa måtte slå den lille knotten ned med en slegge for å komme under brua.

Foto: Jon Ivar Finnekåsa

Reiste bort i 1970

Men i 1970 var det slutt på tømmerfløting i Tinnsjøen og Maar ble flyttet til Skien for å slepe stokker i Union og Norske skogs tjeneste. Som kjent tok det slutt i 2006 og da satte Jon Ivar Finnekåsa i gang arbeidet med å få Maar tilbake til Tinnsjøen.

Kjøpt tilbake for 1 krone

- Det gikk egentlig ganske greit, selv om mange var villig til å betale både 100.000 og 200.000 for å få kjøpt båten, valgte styret i Skiensvassdragets fellefløtningsforening å selge den til oss for 1 krone, forteller Finnekåsa.
Betingelsen var at eieren skulle være seriøs og at båten ble tatt godt vare på. Formelt er det Tinn kommune som eier båten. Vedlikeholdet blir utført av elever på mekanisk linje på Rjukan videregående skole, som ett ledd i undervisningen.

Den største utfordringen var faktisk transport med lastebil fra Notodden til Tinnoset.

- Da vi skulle under fotgjengerbrua på Tuven måtte vi bruke slegge for å slå ned en liten knopp på skorstein. Båten var nemlig 1 centimeter for høy, humrer Finnekåsa.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Jon Ivar Finnekåsa

Jon Ivar Finnekåsa er glad for at Maar har kommet hjem.

Foto: Roald Marker / NRK

Kom hjem i 2006

- Det var en stor dag da Maar kom tilbake på Tinnsjøen. Jeg tror det er bruk for en båt som kan foreta tunge slep. Vi har jo to jernbaneferjer her, og skulle det skje noe med dem er det faktisk bare Maar som er sterk nok, forteller Finnekåsa.

Og allerede til sommeren kan det bli bruk for kreftene til Maar. I forbindelse med Rjukanbanens 100 års jubileum skal jernbaneferja ”Storegut” restaureres i en slip på Tinnoset.

- Da kan det være greit å ha litt hjelp til å buksere den 1200 tonn tunge ferja, sier Finnekåsa.

Maar senkes ned i Tinnsjøen

Endelig på plass i Tinnsjøen. Jon Ivar Finnekåsa hjelper til med å få Maar på rett kjøl.

Foto: Privat

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark