– I lengden kan det ikke fortsette sånn. Hverken Widerøe eller Norwegian tjener noe penger i dette markedet, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien.
Kongsteien bekrefter at begge flyselskapene presser prisene og taper penger på avgangene til Trondheim og Bergen.
– Vi prøver å stimulere flere til å reise med oss ved å senke prisene, og vi prøver å aktivere med markedsføring for å tiltrekke oss folk, men noen avganger er ganske tynne ja, innrømmer Kongsteien.
Dette til tross for at Sandefjord lufthavn Torp opplever en stor vekst i antall innenlandsreisende.
- Les også:
Størst kamp om kunder i helgene
Det er spesielt i helgene Widerøe har mistet passasjerer, ukedagene er som tidligere.
– Vi har sett oss nødt til å kutte prisene til langt under lønnsomhet, så dette er en ren kamp om kundene. Det er altfor stor kapasitet på innenriksmarkedet. Så her handler det om å holde ut og klore seg fast for Widerøe sin del, forteller Kongsteien.
Kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam, vil ikke kommentere hvorvidt de tjener penger på flyavgangene fra Torp.
Gir bort billetter
Men det levner liten tvil om at markedet også er tøft for Norwegian ettersom de selger billetter for 99 kroner. Widerøe svarer med å reklamere for at de har mange flere avganger og gir bort reiser til passasjerer med Norwegianbillett.
Likevel tror Skjeldam at både Widereø og Norwegian kan overleve på Torp.
– Torp-operasjonen går bedre enn forventet. Vi er veldig trygge på vårt eget produkt. Skulle det være sånn at en aktør måtte gi seg, så ville vi øke antall avganger. Men jeg vil være veldig tydelig på at jeg ser et marked for to aktører på Torp, sier Daniel Skjeldam.