Det er eksamensstemning ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Noen av studentene kan senke skuldrene allerede nå. Andre skal snart i ilden.
De fleste sier de bruker kunstig intelligens (KI) i forberedelsene. Enkelte gjør det ikke.
Lederen for de rundt 5200 studentene i Vestfold, Henriette Ryeng Davidsen, er klar på at de ønsker tydeligere retningslinjer og mer kompetanse om KI.
Også KI-bruk opp mot eksamen bekymrer henne.
– Det finnes ikke klare retningslinjer. Det gjør at studentene våre er bekymra. Noen vet kanskje hvordan de skal bruke KI, og havner ikke i fallgruvene. Men de som ikke vet, må vi ta vare på, understreker Davidsen.
Les om ulike USN-studenters KI-bruk her:
- Magnus Skatvedt Iversen / NRK
Håkon Johansen (24) studerer sosiologi
Johansen er i ferd med å simulere en tidligere eksamensoppgave med ChatGPT.
– Nå sitter jeg og holder en samtale med KI og prøver å finne problemstillinger og se hvordan han kan løse oppgaven bedre enn meg. For meg funker det veldig bra å lære av å snakke med KI.
– KI er veldig bra å ha, hvis ikke man bruker det feil til å å jukse.
- Ingvill Dybfest Dahl / NRK
Johanne Hedermann Owe (22) studerer skipsfart og logistikk
Owe bruker mest ChatGPT. KI-bruken har gjort at hun har mindre behov for å sitte med bøker i forberedelsene.
– Jeg bruker KI mest som en sparringpartner. Det dukker opp mange spørsmål mens man jobber med ting. Da er det greit å stille de spørsmålene du sitter inne med, så får du svar på det. Og så må du også være kritisk til svarene du får.
- Magnus Skatvedt Iversen / NRK
Joachim Askestrand (28) studerer plan og infrastruktur
Han bruker ikke KI i eksamensforberedelsene, og ser ikke nytten til eksamen i statistikk.
– For min del har jeg ikke klart å henge helt med på det. Jeg tenker det er litt for mye å sette meg inn i for å bruke det til forberedning.
– Jeg kunne godt tenkt meg å lære av det. Men jeg tror i mange sammenhenger så blir det brukt til unnasluntring.
- Ingvill Dybfest Dahl / NRK
Erica Laub Varpe (25) studerer IT og ledelse
Hun mener KI gjør eksamensforberedelser enklere om man har lest pensum fra før.
– Jeg bruker det til å slå fort opp i ChatGPT for å få korte sammendrag. Eller for å få vanskelige konsepter forklart på en enklere måte. Og så hender det jeg dobbeltsjekker med egne notater.
– Bruk det på en god måte, så kan det være et nyttig verktøy.
Ikke gode nok retningslinjer
Minister for forskning og høyere utdanning, Ap-politiker Sigrun Aasland, er enig med studentlederen i at dagens retningslinjer ikke er gode nok.
– Nei, det er en bekymring jeg vet at flere er opptatt av. Derfor har vi også satt ned et ekspertutvalg som skal gi oss bedre kjøreregler, sier hun.
Sigrun Aasland
- Forsknings- og høyere utdanningsminister (Ap)
Utvalget skal legge fram sin rapport høsten 2026. Men ministeren understreker at de har dialog underveis.
– Vi sitter ikke stille og venter på dette utvalget, men her er vi nødt til å lære litt mens vi går, sier hun.
Savner opplæring
Siste store studentundersøkelse, Studiebarometeret for 2024, viste at 80 prosent av studentene sier de bruker KI i studiearbeidet.
Det er en økning på rundt 20 prosentpoeng fra 2023. Samtidig sier nesten 70 prosent av studentene at de i ingen eller liten grad har fått god nok opplæring i bruk av KI-verktøy.
Kan du nok om KI?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.
– Vi jobber både nasjonalt og på de enkelte lærestedene med stadig å bli bedre på tydelige retningslinjer for KI, sier Aasland og fortsetter:
– Både for at studentene skal føle seg trygge på hva som er lov, og for at arbeidsgivere skal føle seg trygge på at kompetansen studentene har fått faktisk er til å stole på.
Hun peker samtidig på utfordringen med at teknologisk utvikling kontinuerlig endrer seg, i tillegg til at det er store forskjeller mellom ulike fag.
Campusleder i Vestfold, Henriette Ryeng Davidsen, på Bakkenteigen.
Foto: Ingvill Dybfest Dahl / NRKCampusleder i Vestfold, Henriette Ryeng Davidsen, på Bakkenteigen.
Foto: Ingvill Dybfest Dahl / NRKStudentleder Davidsen understreker at de også savner opplæring i KI.
– Vi studenter kommer fra forskjellige plasser i livet: Noen rett fra videregående, andre har jobba i flere år. Vi vet ikke hvor studentene våre kommer ifra og hva de allerede vet om KI. Da er det viktig at USN kommer på banen og lærer oss det vi trenger å vite, sier hun.
Studiedirektør Vibeke Bredahl sier at USN anerkjenner at de kan gjøre mer for å løfte studentenes KI-kompetanse. Universitetet ser på tiltak for å imøtekomme studentenes behov, opplyser direktøren.
Blir raskt utdatert
Olaf Hallan Graven er leder for KI-rådet ved universitetet.
– KI-retningslinjer kan alltid bli bedre. Vi i KI-rådet jobber med en policy for å gjøre retningslinjene bedre og klarere.
Olaf Hallan Graven
- Leder for KI-rådet ved USN
- Professor i informatikk ved USN
Policyen KI-rådet jobber med skal blant annet se på opplæring av alle, hvordan KI skal brukes, og hvordan KI skal brukes på en trygg måte.
Han mener likevel at akkurat reglene for hva som er lov og ikke lov på eksamen har vært «krystallklare» hele tiden. Utfordringene er ifølge ham i hvordan juks skal oppdages.
Studievennene Johanne Hedermann Owe og Ida Brevig-Axelsson bruker begge KI til å forberede seg til eksamen.
Foto: Ingvill Dybfest Dahl / NRKStudievennene Johanne Hedermann Owe og Ida Brevig-Axelsson bruker begge KI til å forberede seg til eksamen.
Foto: Ingvill Dybfest Dahl / NRK– Eksamensreglementet er litt over et år gammelt og har utdaterte formuleringer i seg. Det er fordi KI endrer seg uke for uke. Det er en av utfordringene våre: Hvordan skriver man regler som helst skal gjelde for i hvert fall ett semester, helst et år, spør rådslederen.