Hopp til innhold

Stangekylling øker i popularitet

Med en omsetning på 70 millioner i 2013 og 12 000 kyllinger i uka, går Stange Gårdsprodukter bedre enn noensinne. Neste år blir det ny rekord.

Stangekylling øker
Foto: Helena Rønning / NRK

Daglig leder i Stange Gårdsprodukter AS, Peter Aronsen, viser stolt fram vakuumpakket kylling som er på vei ut til butikker over hele landet.

Etter at Rema 1000 kjøpte seg inn i bedriften har omsetningen økt.

Nye rekorder hvert år

– Vi har hatt en vekst dette året på mellom 10 og 15 prosent, slik vi har hatt de siste 10 årene. Neste år regner vi med ytterligere vekst i samme størrelsesorden, sier Aronsen.

Vi er i pakkeriet til Stange Gårdsprodukter

Peter A.S. Aronsen i sving i pakkeriet.

Mange stusset da Rema 1000 kjøpte

Tidligere i år ble det kjent at Rema 1000 kjøpte seg inn i bedriften og at Stange skulle begynne å levere til Rema framfor Norgesgruppen. Mange syntes det var rart at et produkt som Stangekylling skulle innta hyllene i billigkjeden.

– Vi selger kyllingen vår til samme pris som før, forklarer Aronsen. Det er Remas måte å drive butikkene på, som gjør at de kan være billigere. Vi er heller ikke bundet til å bare selge til Rema 1000.

I disse dager blir også Stangekylling en del av distribusjonsnettet til Rema 1000. Da blir det lettere for flere butikker rundt om i landet å bestille kyllingproduktene.

Må flytte hvis konsumet fortsetter

Hver uke slaktes det mellom 10 000 og 12 000 kyllinger fra Stanges fem produksjonsgårder rundt om i Vestfold. Da sendes de til produksjonslokalene utenfor Tønsberg hvor de blir foredlet.

– Her har vi topp moderne utstyr, men fortsetter vi å øke omsetningen vår i samme fart, blir vi nødt til å flytte, smiler Aronsen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark