Hopp til innhold

- NSB hørte på oss!

De har sluttet å forvente noe av NSB etter alt rotet den siste tiden, men tirsdag opplevde pendlere et positivt møte med NSB-ledelsen.

Pendlere

Pendlere møtte NSB-ledelsen. Fra v. Jarle Moe, Tønsberg, Dag Sverre Lunde, Tønsberg, Kårstein Eiden Løvaas, Nøtterøy og Pål Nome. Nøtterøy.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Kårstein Eidem Løvaas fra Teie pendler daglig med tog til Oslo. Han er blant de mange som mener han ikke får den varen han betaler for når det er forsinkelser og rot.

Over 9000 støtter aksjon på Facebook

Tog

Ikke alltid i rute

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Bakgrunnen for møtet med NSB-ledelsen var at til sammen over 9000 mennesker har sluttet seg til to grupper på nettstedet Facebook med krav om at NSB tar pendlerne på alvor.

- Vi opplever ikke at vi kan forvente så mye av NSB for tiden, men dette møtet var positivt, sier Løvaas. Vi ble tatt imot på en ordentlig måte og både ledelsen i NSB og i Jernbaneverket som var tilstede, hørte på oss. Vi opplevde at de var mer lyttende til kunden enn vi har opplevd i årene som ligger bak oss, sier Løvaas.


- Vi får se, ord er billig, handling koster, sier han.

Tre krav til NSB


Pendlerne framsatte tre konkrete krav som NSB langt på vei imøtekommer.

  • Det var krav til en forpliktende tidsplan for når ting skal være i orden.
  • De skal ha igjen penger når varene ikke blir levert, altså en refusjonsordning som fungerer
  • Krav til ærlig og riktig informasjon fordi den informasjonen som blir gitt ii dag, enten på stasjonen eller ombord i togene, er mangelfull eller feil.

NSB lover løsninger

Konsernsjef i NSB Einar Enger sier til NRK at de kommer med et forslag til en løsning som er bedre enn den som er i dag.

- Vi ble enige om at vi tar den tid som er nødvendig. Vi har derfor sagt at dersom vi får februar på oss, så skal vi komme med et bedre tilbud, sier Enger.

Pendlerne har rett

Magnhild Meltveit Kleppa og Einar Enger

Pendlerne har rett, sier konsernsjed i NSB Einar Enger

Foto: Eva Stabell / NRK

- Pendlerne etterlyser bedre og riktig informasjon og gjør det med rette, sier konsernsjefen. Det er klart at det tilbudet av informasjon vi har levert i de siste ukene ikke er til å leve med, verken for pendlerne eller for NSB, sier Enger.

Han lover at de, sammen med Jernbaneverket, skal forsøke å finne løsninger knyttet til informasjonen.

- Vi har den utfordringen at vi benytter en teknologi som til en viss grad har gått ut på dato, så vi må finne andre løsninger.
Dette må komme gradvis og vil ta noe tid, men vi er helt enig med pendlerne at dette må bli bedre, sier NSB-direktøren.

Kårstein Eidem Løvaas sier han opplever samarbeidet med NSB på samme måte som konsernsjef Enger i NSB uttrykker det, og at de imøteser hva NSB kan komme med i månedsskiftet februar/mars.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark