– Det er veldig viktig at vi NAV-ansatte har en enhetlig måte å møte brukerne våre på. Det sier avdelingsleder ved brukersenteret i Tønsberg, Magnar Blix Hansen.
De vanskelige spørsmålene
Brukere av NAV har en eller annen situasjon i livet sitt og som gjør at de har en del sentrale spørsmål som de vil ha svar på.
– I den situasjonen kan de oppleve at de kommer i en frustrerende situasjon. Dersom vi som NAV-ansatte møter brukerne i forhold til situasjonen og vet hvilke reaksjon de kan komme med, så kan vi roe situasjonen før de har startet, sier Hansen.
Sikkerhetskurset, som ble gjennomført som et dagskurs i slutten av mai i år, gjør at vi kan møte brukerne på samme måte. Enhver situasjon er individuell så det blir en vurdering, men dersom de ansatte er kjent med hvordan kollegaene opptrer, blir situasjonen for alle ansatte enklere, forklarer Hansen.
NAV-ansatte forvalter samme regelverk
– Alle i NAV er satt til å forvalte samme regelverk. Når brukere kommer til oss, så kan vi nok forklare dette regelverket på forskjellig måter. Men, resultatet av en samtale vil være likt uansett hvilken saksbehandler man kommer til, sier Magnar Blix Hansen.
Alle brukere skal besvares på en forståelig og grei måte. Mange som kommer har et ønske, men det er ikke sikkert vi klarer å innfri de ønskene de har fordi regelverket stopper oss, sier han.
Hansen forteller at de opplever å bli utsatt for trusler. Det har de ingen toleranse for. NAV-ansatte skal ikke oppleve å bli truet på sin arbeidsplass. Alle trusler blir politianmeldt.
Et svar kan lage en dårlig stemning
De ansatte er, som andre, forskjellige mennesker og kan derfor også svare på forskjellige måter.
– Noen ganger kan svaret være nok til å lage en stemning som ikke er så god, så derfor har vi øvet på det.
– Vi trener hver måned på de vanskelige samtalene, sier Hansen.
Han forteller at de, etter å ha gjennomført dette kurset, har opplevd situasjoner hvor kunnskapen fra kurset var god å ha.
Opplever vanskelige situasjoner hver uke
– Vi opplever situasjoner ukentlig og etter et slikt kurs så vet vi også hvordan våre kollegaer reagerer. Det gjør vår hverdag tryggere, sier Magnar Blix Hansen.
Det er enkelte samtaler med brukere som foregår i enerom og ikke ute i det åpne brukersenteret. Slike kontorer har egne rømningsveier dersom det blir en uønsket situasjon, men Hansen presiserer at de også har uniformert sikkerhetsvakt i lokalet.
Kurset innkjøpt av en ekstern foreleser
Kurset er innkjøpt av en ekstern foreleser.
- Vi kjøper kurs som vi synes er hensiktsmessig i forhold til våre ansatte. Det forklarer Gard Hagen som er sikkerhetsansvarlig i NAV Vestfold.
– Vi testet kurset i Tønsberg som en «prøveklut» for å se om det er et kurs som vi kan tilby alle de andre NAV-kontorene i Vestfold. Det kommer vil til å gjøre, sier Hagen.
Det er mange aktører i markedet som tilbyr slike sikkerhetskurs.
Selv om vi har gode tilbakemeldinger på kurset i Tønsberg i mai og gode referanser på den som holdt kuret, så regner jeg med at vi kommer til å vurdere flere tilbydere, sier Gard Hagen.