Måtte permittere før påske – nå er ordrebøkene fulle

Leverandørene av solskjerming registrerer en voldsom vekst. Også i denne sammenheng får koronaen «skylda».

Jan Petter Reinskau, Robert Selvaag og Geir Fallingen jobber så svetten siler om dagen.

Jan Petter Reinskau, Robert Selvaag og Geir Fallingen jobber så svetten siler om dagen.

Foto: Nils Fridtjof Skumsvoll / NRK

Denne artikkelen er over en måned gammel, og kan inneholde utdaterte råd fra myndighetene angående koronasmitten.

Hold deg oppdatert i NRKs oversikt, eller gjennom FHIs nettsider.

Det så bekmørkt ut for bransjen før påske. Enkelte firmaer måtte permittere medarbeidere, og ordrene uteble, ikke minst i privatmarkedet.

Så begynte folk imidlertid å innse at sommeren 2020 ble det året de skulle være hjemme i ferien. Dermed gikk bransjen lysere tider i møte på flere måter.

NRK har vært i kontakt med noen av de største aktørene, som forteller om en formidabel vekst de siste ukene og månedene.

Norsol var et av firmaene som måtte permittere på grunn av korona før påske. I mai, juni og så langt i juli, har de derimot hatt omsetningsrekord. 30 prosent høyere enn normalt, opplyser daglig leder Vegard Nekstad.

– Folk skal være mye hjemme i sommer og ønsker å ordne litt ekstra, sier han.

Firmaet har nå rekruttert ekstra folk til både fabrikk og salg.

– Prioriterer hus og hjem

Den samme erfaringen har HD solskjerming, som eier Kjell's markiser, Markisemannen og Fasadeprodukter.

Geir Fallangen, Jan Petter Reinskaug og Robert Selvaag må jobbe på for å levere i tide denne sommeren.

Geir Fallangen, Jan Petter Reinskaug og Robert Selvaag må jobbe på for å levere i tide denne sommeren.

Foto: Nils Fridtjof Skumsvoll / NRK

Fra påske og frem til nå har de registrert en økning på 55 prosent, sammenlignet med i fjor.

Produktsjef i Fasadeprodukter, Robert Selvaag, mener koronaen er en av de viktigste årsakene.

– Mange ser for seg å tilbringe sommeren hjemme. Da blir uteplassen ekstra viktig, mener han.

Sammen med kollegene Geir Fallangen og Jan Petter Reinskaug fra søsterbedriften Kjells markiser, har han mildt sagt travle dager i sommervarmen.

Vi møter de tre ved en flunkende ny hytte i Ula ved Tjodalyng mellom Larvik og Sandefjord, med utsikt rett ut mot Oslofjorden.

Denne gangen er det en såkalt pergola som skal monteres.

Robert Selvaag, Fasadeprodukter

Produktsjef i Fasadeprodukter, Robert Selvaag.

Foto: Nils Fridtjof Skumsvoll / NRK

– Feriepengene kommer jo selv om utenlandsturen måtte droppes i år, og dermed erfarer vi at mange velger å bruke pengene på en oppgradering hjemme eller på hytta, sier Selvaag.

Kostbart

Solskjerming får man i mange ulike former og prisklasser.

Maria og Per Einar Marthinsen har valgt å legge en pen slump på bordet for solskjerming i funkishuset de er i ferd med å modernisere i Sandefjord.

Med flere store uteplasser og et imponerende antall vinduer fant de fort ut av dette var noe de måtte prioritere.

– Det blir omtrent som et drivhus om sommeren, sier Per Einar Marthinsen.

De har blant annet montert såkalte «screens» mot sollys og varme på vinduene. De har også en markise over terrassen, i tillegg til at de har bestilt en ny pergola.

Totalt har de investert godt over 300.000 kroner i solskjerming.

Robert Selvaag, salgssjef i Fasadeprodukter i samtale med kunden Per Einar Marthinsen.

Per Einar Marthinsen i skyggen sammen med Robert Selvaag.

Foto: Nils Fridtjof Skumsvoll / NRK

– Det er ikke billig, men det er verdt pengene, mener huseieren.

I snitt bruker kundene rundt 20.000 på solskjerming.

Den største utfordringen akkurat nå er å levere til riktig tid.

Og selv om deler av sommerferien til markedssjefen muligens ryker til fordel for montering av solskjerming, er Robert Selvaag svært fornøyd.

– Det har vært en eventyrlig reise. Det har tatt fullstendig av.

Mer om koronaviruset

Status Norge

Sist oppdatert: 03.08.2020
9312
Smittet
14
Innlagt
256
Døde