Fire av ti pasienter som oppsøker fastlegen føler seg syke, men har ingen sykdom.
Fastlegene er lært opp til å finne sykdom, men de er ikke trent i hva de skal gjøre når de ikke finner sykdom.
Ofte resulterer det i at pasienten blir sykemeldt.
Sykefraværet redusert med 27 prosent
Sammen med 59 andre leger som spesialiserer seg i allmennmedisin, blir de nå introdusert for et nytt samtaleverktøy.
– Du blir jo litt aktivert da, til å finne løsninger, sier Christina Svanstrøm, en av legene som nylig deltok på en legekonferanse i Trondheim.
Fersk forskning viser nemlig at sykefraværet sank med hele 27 prosent blant pasienter med uforklarte symptomer og plager ved bruk av denne teknikken.
I kontrollgruppa, der deltakerne ikke brukte samtaleverktøyet, sank fraværet med kun 4 prosent.
I samtalen med legen blir pasienten oppfordret til å komme med løsninger på problemene de står overfor:
- Kan en dag med hjemmekontor få dem til å stå i arbeid?
- Kan bedre lysforhold ved arbeidsplassen gjøre arbeidsdagen overkommelig?
- Eller en ny stol?
– Ofte kan det også være ting i arbeidsmiljøet som pasienten trenger hjelp til å løse. Legen og pasienten lager da en liste med muligheter som sendes med pasienten til arbeidsgiver der det er behov for tilrettelegging, forklarer Cathrine Abrahamsen.
Hun er fastlege på Nøtterøy og har utviklet samtaleverktøyet som flere leger i landet nå tar i bruk.
Jakter på årsaker og løsninger
Nylig ble funnene publisert av det anerkjente medisinske tidsskriftet The Lancet.
– Det vi fant var at pasientene de fikk økt funksjon, de fikk mindre symptomer og de fikk bedre livskvalitet, sier Abrahamasen, som er hovedforskeren bak studien, fastlege og doktorgradsstipendiat.
Også Adresseavisen har omtalt de ferske funnene som ble publisert tidligere denne måneden.
Dersom pasienten blir sykmeldt sendes denne informasjonen videre i sykmeldingsblanketten til NAV, forklarer hun.
NAV er imponert
I tillegg oppdaget forskeren noe overraskende:
– Pasientene kom mye raskere tilbake til jobb, sier Abrahamsen.
Nå vil NAV se på hvordan de kan bruke samtaleverktøyet videre inn i sitt arbeid.
– Resultatene er gode, viktige og har høy kvalitet. Vi er både imponert over forskningen og interessert i å se hvordan vi kan bruke dette, sier sjeflege i NAV, Marit Hermansen
Ved Gulset legesenter i Skien møter vi fastlege Anniken Sommerfelt.
Hun har ikke hørt så mye om det nye samtaleverktøyet. Ennå.
– Men det hadde vært spennende å se hva det er for noe. Absolutt, sier hun.