Hopp til innhold

Firefelt gjennom Vestfold i 2017

Men bilistene skal betale over halvparten.

Foksrød E18 avkjøring til Torp

Foksrødkrysset ved avkjøringa til Torp er en del av utbyggingen på E18.

Foto: Statens vegvesen

Regjeringen Stoltenberg sitt forslag til statsbudsjettet for 2014 ble lagt fram mandag kl. 10.00. I statsbudsjettet settes det av penger til videre utbygging av E18 og Vestfoldbanen.

Hans Hilding Hønsvall

Fylkesvaraordfører Hans Hilding Hønsvall håper regjeringen Solberg vil redusere bomsatsene i Vestfold.

Foto: Privat
6 av ti kroner fra bompenger

Den avtroppende regjeringen vil totalt bruke 1,458 milliarder kroner på å ferdigstille parsellen E18 Gulli-Langåker og igangsette parsellen Bommestad-Sky.

878 millioner kroner, dvs. seks av ti kroner som skal brukes på E18, forutsettes å komme fra bompenger.

– Dette var vi forberedt på. Det ble bestemt i stortingsproposisjonen da parsellen Bommestad–Sky ble vedtatt av det skulle koste 88 kroner i bompenger, sier Hans Hilding Hønsvall, fylkesvaraordfører i Vestfold fylkeskommune.

Han håper at dette kan endres av den nye regjeringen.

– De har lovet å redusere bomsatsene, så vi har håp om at satsene blir lavere på denne strekningen, sier Hønsvall.

E18 Gulli–Langåker

858 millioner kroner er satt av til prosjektet E18 Gulli-Langåker. Av dette forutsettes 348 millioner kroner stilt til disposisjon fra bompengeselskapet.

Prosjektet omfatter utvidelse av dagens tofelts veg til firefelts veg med 26 meter vegbredde over en strekning på 25,5 kilometer i kommunene Tønsberg, Stokke og Sandefjord. Dagens veg rehabiliteres og gjøres om til nordgående kjørebane, mens det bygges ny sørgående kjørebane.

I prosjektet inngår også bygging av sju toplanskryss, bygging av 10 kilometer gang- og sykkelveg langs Raveien og flere trafikksikkerhetstiltak.

Det ligger an til kostnadsøkninger i prosjektet, hovedsakelig på grunn av mer kompliserte grunnforhold enn forutsatt. Prognosen for sluttkostnad er nå vel 3,2 milliarder kroner, 150 millioner kroner mer enn opprinnelig prognose.

Arbeidene startet i august i 2011, og prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2014.

E18 Bommestad–Sky

600 millioner kroner er foreslått til prosjektet Bommestad–Sky i Larvik kommune. Av foreslåtte midler i 2014 forutsettes 530 millioner kroner stilt til disposisjon av bompengeselskapet. Strekningen på 6,7 kilometer skal bygges som firefelts veg.

Utbyggingen omfatter en bru på 570 meter som delvis går over innsjøen Farris, og to tunneler på om lag 2,8 kilometer og 1,3 kilometer øst og vest for Farris. I prosjektet inngår også bygging av nytt plandelt kryss ved Farriseidet.

I tilknytning til krysset vil lokalvegsystemet bli bygget om, med blant annet fem bruer og 4,6 kilometer med gang- og sykkelveger. Dagens E18 skal bygges om til gang- og sykkelveg mellom Bommestad og Lovisenlund.

Det er lagt opp til anleggsstart i januar 2014. Prosjektet ventes åpnet for trafikk i 2017. Når prosjektet er ferdigstilt, vil det være sammenhengende firefelts veg på E18 gjennom hele Vestfold.

E18 Sky–Langangen

32 millioner kroner er satt av til legging av slitelag og andre restarbeider på strekningen mellom Sky i Vestfold og Langangen i Telemark.

Anleggsarbeidene startet i 2009, og prosjektet ble åpnet for trafikk i 2012. I tillegg settes det av midler til sluttoppgjør for E18 Kopstad–Gulli.

Det har vært et tverrpolitisk ønske om mer satsing på både vei og jernbane i Vestfold og forslaget til statsbudsjettet for 2014 inneholder ingen bomber, mener fylkesvaraordføreren.

– Vi har kjempet for firefelt på E18 i mange år og når Bommestad–Sky står ferdig i 2017 blir vi det første fylket i Norge som får en gjennomgående firefelts europavei. Det kan vi være stolte av, sier Hans Hilding Hønsvall.

Artikkelen fortsetter under bildet

Nytt dobbeltspor snart ferdig

I 2018 blir det dobbeltspor til Telemark og redusert reisetid mellom Larvik og Porsgrunn.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Vestfoldbanen

1, 330 milliarder kroner er satt av til å videreføre arbeidet på strekningen Holm–Holmestrand–Nykirke. Strekningen omfatter 14,3 kilometer dobbeltspor, med 11,3 kilometer i tunnel.

Holmestrand stasjon bygges i fjell, med heis opp til Holmestrandsplatået. Stasjonen får to spor til plattform og to gjennomgående spor som tilrettelegges for hastighet inntil 250 km/t på hele strekningen.

Prosjektet gir økt kapasitet for framføring av tog, slik at rutetilbudet kan bedres og reisetiden mellom Tønsberg og Drammen/Oslo reduseres.

Anleggsarbeidet startet i juli 2010. Innredningsarbeidene i stasjonshallen vil ta lengre tid enn planlagt som følge av at fjell i deler av tunnelen viser seg å være svakere enn ventet.

I stedet for ferdigstillelse ved årsskiftet 2015–2016 er det ventet at strekningen kan åpnes høsten 2016.

Dobbeltspor til Telemark

1, 981 milliarder kroner er satt av til å videreføre byggingen av nytt dobbeltspor mellom Farriseidet i Vestfold og Porsgrunn i Telemark.

Den 22,7 kilometer lange strekningen vil inkludere sju tunneler på til sammen 14,5 kilometer. Reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn vil bli redusert fra 34 minutter til 12–16 minutter, avhengig av framtidig ruteplan.

Strekningen tilrettelegges for hastigheter opp til 250 km/t. Prosjektet startet i august 2012 og er planlagt ferdig sommeren 2018.

– Som forventet

Det som er satt av til vei og jernbane i Vestfold er som forventet mener fylkesvaraordfører Hans Hilding Hønsvall fra KrF.

– Det er satt av store summer til jernbanen og regjeringen holder det de har lovet. Men det er viktig at vi i Vestfold holder oppe trøkket og ikke tar pause, slik at tempoet det er lagt opp til blir overholdt, sier Hønsvall.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark