Fakta
Logistikkdirektør Håkon Slettebakken i Expert, sier at plassproblemene etter hvert vil påvirke driften ved distribusjonsanlegget, hvis ikke villaen blir revet og området kan planeres for næringsvirksomhet.
TRafikken over fra jernbane til trailer.
1000 jernbanevogner i året
Hittil har anlegget tatt i mot 1000 jernbanevogner i året. Det blir minst dobbelt så mange vogntog inn og ut når NSB Gods slutter å kjøre, og disse trailerne trenger all den plassen de kan få på Menstad.
Derfor er det umulig å la den verneverdige sveitservillaen bli stående å oppta den plassen som er der, mener bedriften.
Rivningssøknaden
Ved en slags skjebnens ironi er det fylkeskonservatoren i Telemark som har fått rivingssøknaden på sitt bord, men han er uønsket på sin egen arbeidsplass. Noen må behandle saken, for hvis de historiske interessene for sveitservillaen vinner fram en gang til, så spøker det for sentralanlegget til Expert.
Menstadslaget
Mange følelser er i sving rundt den omstridte villaen. Selv om den er falleferdig, så var det nettopp her på Menstad at Quisling sendte statspolitiet mot streikende Hydro-arbeidere i det voldsomme slaget i 1931.