Ifølge Harald Håkonsen, seniorrådgiver i Vegdirektoratet er det flere grunner til at reglene endres fra nyttår.
– Det er en god del språklig opprydding for å få bedre sammenheng i reglene. Særlig dette med manuelle kjørefelt, som ikke lenger er praktisk å ha med i avtalen.
Du har ansvar selv
Endringene som kommer inneholder også bestemmelser om at AutoPASS-brikker kan brukes som betaling på ferger, men den kanskje viktigste endringen er en presisering av ansvarsforholdet. Har du et slikt autoPASS-abonnement bør du sørge for at informasjonen i avtalen du har med bompengeselskapet er oppdatert og korrekt.
– Man har fått presisert at det er kunden som har ansvar som avtalepart og ikke bare som bruker av brikken.
Det betyr at du kan få regninger for passeringer gjort med en bil du har solgt dersom du ikke oppdaterer informasjonen i avtalen du har med et bompengeselskap. Håkonsen sier de nye betingelsene skal sørge for at selskapene får betalt for alle passeringer.
– Det har vært veldig vanlig at folk selger sitt kjøretøy og glemmer brikken.
Når regningen kommer ønsker ikke tidligere eier å betale bomregningen, da det ikke er vedkommende som har kjørt gjennom bomringen selv.
– Da har man en konflikt mellom disse personene, og bompengeselskapet vil da ha problemer med å få inn sine bompenger.
Hvis du selger bilen din er det viktig at du registrerer salget hos bompengeselskapet du har en avtale med. Å fjerne brikken fysisk, er rett og slett ikke nok.
– Om bombrikken er fjernet, vil det bli tatt bildet av bilen når du passerer gjennom bomringen. Det er du som avtalepart som er ansvarlig for passeringer inntil du melder fra til bomselskapet at bilen er solgt, sier Håkonsen.