– Det ser ut som at rundt 50 hus i området her blir berørt, sier leder av Munkerekkveien vel, Trond Bakke.
Huset hans i Munkerekkveien på Nøtterøy står på kanten av streken som er tegnet for å vise hvor jernbanetraseen kan gå. Dermed står det i fare for å bli revet eller å få jernbanen som nærmeste nabo.
Bakgrunnen for usikkerheten er de tre forslagene til ny jernbanetrase mellom Tønsberg og Larvik som ble lagt fram på mandag. Forslagene inneholder to alternativer til trase mellom Tønsberg og Stokke, og ingen er blitt godt mottatt. Spesielt forslaget som går over Nøtterøy vil føre til at mange hus må rives, både i Tønsberg og på Nøtterøy.
– Folk er skremte. Dette er et område hvor folk betaler dyrt for tomter for å få sjøutsikt og idylliske omgivelser. Så skal man ødelegge det flotte området med en jernbanebro.
- Les også:
Bygger nytt under streken
Midt under streken som viser Nøtterøy-alternativet står et gammelt hus som Jan Petter Andersen skal rive for å bygge nytt.
– Her skal det bli en tomannsbolig og en frittstående enebolig. Vi venter bare på ett salg til før vi starter å bygge, sier Andersen, som er driftssjef i entreprenørfirmaet Willy N. Andersen.
Andersen har ikke tro på at trasealternativet er reelt.
– Jeg føler at dette er et oppgulp av en bred strek som de har tegnet for å få noen reaksjoner. Så jeg tar det ikke så alvorlig, sier Andersen.
- Les også:
Kan påvirke boligmarkedet
Daglig leder for eiendomsmeglerselskapet Krogsveen i Tønsberg, Jørgen Erland Pettersson, tror jernbanetraseene vil påvirke boligprisene etter hvert.
– Foreløpig tror jeg ikke boligprisene blir påvirket. Det er mye usikkerhet og forslagene er lite konkrete. Men når et alternativ blir besluttet kan traseen som velges påvirke pris, og det kan også føre til at mange ikke vil vurdere eiendommer som blir berørt.
Pettersson sier at det ikke nødvendigvis er huseierne som opplever at boligen må rives som kommer verst ut av det.
– De får i hvert fall betalt. De som har hus som ligger inntil den nye jernbanetraseen kan derimot oppleve støy og å få nærmiljøet snudd opp ned, sier Pettersson.
Lite konkret
Prosjektleder i Bane NOR, Hanne Sophie Solhaug sier til NRK at de foreløpig ikke kan si hvor mange bygninger som blir berørt av en utbygging gjennom Tønsberg og Nøtterøy.
– Dette er en veldig tidlig fase. Vi skal se nærmere på løsningene i samarbeid med kommunene for å finne hva som totalt sett er best. Vi ønsker å finne linjer som i størst mulig grad unngår dagens bebyggelse, sier hun.