Hopp til innhold

Bompengene består

Men på denne veien kan prisen bli presset ned fra 112 kroner til 50 kroner.

Bomstasjon

Dette er en av sju bomstasjoner – såkalte antennestasjoner – som skal stå på E18 mellom Tønsberg og grensa til Telemark når ny E18 står ferdig gjennom hele fylket.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Det ble blåmandag for en av Fremskrittspartiets fanesaker da den politiske plattformen for ny regjering ble lagt fram i går. Bompenger kalles ikke lenger "landeveisrøveri".

– Vi må være ærlige å si at når det gjelder bompenger, så har vi tapt, sa Frps nestleder Per Sandberg.

Les også:

Look to Vestfold?

Men takket være et fylkestingsvedtak i Vestfold har likevel Frp og Høyre kommet fram til et punkt i regjeringsplattformen som gir lavere bomsatser per passering:

Regjeringen vil: Åpne for at nedbetalingstiden i bompengeprosjekter kan forlenges.

Dette er helt i tråd med hva fylkestinget i Vestfold har vedtatt for bompengesatsene på E18 gjennom fylket, noe fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) setter pris på.

– Dette var noe av det første jeg så etter da regjeringsplattformen ble lagt fram, og det er hyggelig å se at det vi har jobbet med i flere år nå gir resultater.

Fylkeshuset i Vestfold

Et vedtak i fylkestinget i Vestfold har nedfelt seg som eget punkt i regjeringsplattformen.

Foto: Rune Jensen / NRK

Bomsatsen kan presses

Forlenget nedbetalingstid og dermed lavere satser per passering var ett av fylkeskommunens hovedargumenter overfor sentrale myndigheter.

18. juni i år fikk de gjennomslag for argumentet. Nedbetalingstida ble økt fra 15 til 20 år og bompengesatsen for å kjøre mellom Tønsberg og Telemark grense redusert fra 112 til 88 kroner.

Denne prisen kan presses enda lenger ned, mener fylkesordføreren.

– Vi har også spilt inn at det bør være mulig å få en lavere rente på låneopptaket og at det er ønskelig med mer realistiske trafikkprognoser. Hvis vi får gjennomslag for det, nærmer vi oss en bompengesats på 50 kroner mellom Buskerud og Telemark grense siden bomstasjonen i Sande nå er lagt ned.

Billigere, men lengre tid

Det blir altså billigere hver gang man passerer bomstasjonene, men til gjengjeld blir bommene stående oppe fem år lengre. Johansen mener at det er en god løsning, blant annet fordi han tror det vil redusere trafikklekkasje til sideveiene.

– Jo lavere satser, jo mindre lekkasje. Og lave satser kombinert med at det åpnes for maksimalhastigheter på motorveien på opp mot 130 km/t vil gjøre det mer attraktivt å kjøre der.

Per-Eivind Johansen og Unni Hanson

Fylkesordfører Per-Eivind Johansen (H) og Unni Hanson (Frp) sier at de to partiene står sammen om regjeringsplattformen også på lokalt hold.

Foto: Rune Jensen / NRK

– På rett vei

Fremskrittspartiets Unni Hanson stemte for den Vestfold-modellen som nå har funnet sin plass i regjeringsplattformen. Det gjorde ikke partiet hennes i Stortinget.

– Vi var litt på kollisjonskurs akkurat der.

Hanson sier at hun i utgangspunktet vil ha bort alle bommer, men det åpner ikke valgresultatet for.

– Hadde vi fått så mange stemmer som vi ønsket hadde vi fått det til. Forhandlingsresultatet må vi godta, men med en pris på 50 kroner i bompassering gjennom Vestfold er en veldig stor gevinst. Vi er på rett vei.