Frykter at det går med vikingene som det gikk med julenissen

– Hvis vi ikke passer på nå, så rapper andre land hele vikinghistorien.

Frykter at det skal gå med vikingene som det gikk med julenissen.

Se video

Einar Chr. Erlingsen

Styreleder, Einar Chr. Erlingsen er ikke imponert over markedsføringen av viking-Vestfold.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Utsagnet kommer fra styreleder i stiftelsen Saga Oseberg. Einar Christian Erlingsen mener at den rike og unike vikingehistorien fra Vestfold er elendig markedsført.

– Med all respekt å melde så er utstillingene de ulike vestfoldmuseene tilbyr publikum ganske døde greier, sier han.

Han mener det er død presentasjon, ting ligger under glass og ramme – og har en sett det en gang så har man sett det for godt.

Den eneste suksesshistorien

Fra Slottsfjellmuseet

I Slottsfjellmuseet er vikingskattene låst inn bak glass og ramme.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Erlingsen mener at slik vikingehistorien presenteres i dag blir det for stillestående og med for stor avstand fra publikum.

– Jeg ivrer for tanken om et «mutaum» i stedet for «museum». Vi må gi folk flere opplevelser som de kan delta i, ta på, kjenne og oppleve. Det har vi gjort fra første stund med Saga Oseberg og det har vært en ubetinget suksess.

Saga Oseberg fra siden

Kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg, ligger til kai i Tønsberg.

Foto: John-André Samuelsen / NRK
Saga Oseberg

Saga Oseberg er en kopi av Osebergskipet. Her med turister på tur i Tønsbergfjorden.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Kopien av Osebergskipet ble bygget i Tønsberg. Folk fikk følge selve byggingen tett, og det er mulig å bestille turer med skipet der en kan få være med å ro et ekte vikingskip ut Tønsbergfjorden.

I løpet av to sesonger har titusenvis av mennesker vært med vikingskipet på sjøen.

Hvor er «appen»?

Anne Strømøy er utvikling- og salgssjef i The Confrence Coast. Et selskap som skal selge reiseopplevelser i Vestfold til det internasjonale markedet. Hun etterlyser bedre samarbeid mellom museene, kommuner og fylket.

– Vestfold har en helt unik vikingehistorie, vi har unike funn og masse spennende opplevelser, men de er litt bortgjemt og skjult, sier hun.

– Hvis du for eksempel sitter i London og skal booke ferie. Hvor er «appen» eller knappen som viser «book now» for en total vikingeopplevelse i Vestfold? Det finnes ikke det. Vi må gi folk totalopplevelser, folk må kunne delta i vikingeaktiviteter og det må være lett å bestille, sier hun.

Anne Strømøy

Salgs- og utviklingssjef, Anne Strømøy vil ha en app som gir mulighet til å se bilde av en attraksjon, og samtidig kjøpe billett for å komme til Vestfold.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

Først og fremst for lokalbefolkningen

Lena Fahre, direktør for Slottsfjellmuseet og Midgard historisk senter, deler ikke bekymringen.

– Vi er først og fremst et museum for lokalbefolkningen. Vi er gode lokalt og hadde i år godt besøk. Totalt i år har 61 tusen vært innom enten Hjertnes i Sandefjord, Slottsfjellmuseet i Tønsberg og Midgard i Horten, sier hun.

– Hvor mange av disse er betalende besøkende?

– Rundt en tredel, resten er skoleklasser og lignende.

Lena Fahre

Lena Fahre, direktør for Slottsfjellmuseet og Midgard historisk senter har ikke som primærmål å få turister til Vestfold.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Men, det er ikke et absolutt mål å tiltrekke seg flest mulig turister, sier Fahre.

Det viktigste for museet er å lage gode utstillinger til glede for lokalbefolkningen. Om det kommer 20.000 turister eller 40.000 turister er ikke så avgjørende.

– Vi skal være en kunnskapsbase for regionens befolkning, og det føler jeg at vi greier, avslutter Fahre.

Midgard historisk senter

Midgard historisk senter i Horten ligger rett ved siden av de historiske Borre-haugene.

Foto: John-André Samuelsen / NRK

– Ingen i verden kan konkurrere med oss – det må vi utnytte

Einar Chr. Erlingsen mener at museene satser for defensivt.

– Det er ingen steder i verden som kan konkurrere med Vestfold når det gjelder spennende og rike vikingefunn. Det må vi bare skjønne og vi må utnytte på en langt bedre måte, sier Erlingsen.

Han er skremt over hva svenskene og danskene har greid å få til med sin vikingesatsing. Vikingemuseet i Roskilde hadde i 2013 150.000 besøkende.

– Tenk på hva det ville betydd for Vestfold om vi greide utnytte våre fantastiske vikingefunn på en like god måte, sier Erlingsen.

(Ifølge Vikingeskibsmuseet i Roskilde er 70 prosent av de besøkende turister fra andre land. Red.anm.)

Klåstadskipet

Klåstadskipet slik det vises frem i Slottsfjellmuseet

Foto: John-André Samuelsen / NRK