I Stavern er det en gjeng entusiaster som i flere år har jobbet for at forsvarsskipet «Friderichsværn » som ble sjøsatt i 1814, skal få sin kopi.
Orlogsskipet ble hugget opp i 1854, men en etterligning kan se dagens lys. Går alt etter planen, starter byggingen om 1- 1,5 år, tror styreleder Dag Oppen Berntsen i Stiftelsen Orlogbriggens Fredriksværn.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Opptil 250 millioner kroner
Stiftelsen har regnet grovt ut hva det vil koste å bygge et verft og skip. Styreleder Dag Oppen Berntsen sier det dreier seg om 150–250 millioner kroner.
– Det er ikke hva en åpningsseremoni i OL koster engang, sier han.
Fredriksvern i Stavern var i sin tid Norges første hovedstasjon for marinen. Det er her altså det skal bygges en kopi av et 1800-talls verft og en kopi av orlogsbriggen «Friderichsværn» fra 1814. Nå skal detaljene i prosjektet på plass
– Nå må vi bruke tid og krefter på å få profesjonell hjelp til å utvikle et ordentlig prospekt, sier Oppen Berntsen.
Nøyaktige tegninger
Tegninger av båten er det nok av på Marinemuseet i Horten, ifølge Oppen Berntsen. Når det gjelder finansieringen av byggingen av verft og båt, ser han for seg hjelp av staten og sponsorer.
– Vi vil presentere dette for Stortinget. Dette er et statlig prosjekt. Men også store bedrifter som driver med maritim virksomhet, og som ønsker å assosiere seg med grunnfjellet i norsk maritim historie, har en stor mulighet til å profilere seg inne på Fredriksvern, sier han.
«Orlogsbriggen Friderichsværn» ble bygd under napoleonskrigene. Den ble bygd for krig, men brukt til fredsoppdrag, forteller han. Skipet ble sjøsatt i 1814 og ble en del av en multinasjonal styrke som jobbet for å holde pirater unna handelsskip i Middelhavet.
Historie og håndverk
Båten skal formidle historie og hvor viktig det er at Norge er en nasjon som har håndverkere.
– Dert er kjempeviktig å holde håndverksfanen høyt i en nasjon som Norge. Norge holder på å miste mange håndverkere. Skal man drive innovasjon på teknologisk høyt nivå, er det viktig at ingeniører har håndverksbakgrunn. Det er et underkjent faktum i Norge i dag. Det har vi rett og slett ikke forstått, sier han.