NRK Meny
Normal

NHO ber om utredning av Jarlsberg-korridoren

Trekker fram forslag som kan gjøre den nye jernbanetunnelen i Tønsberg ubrukelig.

Sørlandsbanen

ET NYTT ALTERNATIV: Dersom anbefalingen går gjennom, er det Bane Nor som må finne ut av hvor den tredje traseen bør gå, hvor stasjonene skal ligge og så videre.

Foto: Leif Dalen / NRK

NHO frykter uenighet om Bane NORs forslag om nye traseer sør for Tønsberg kan forsinke ny jernbane.

– Og det er noe av det verste som kan skje, sier Kristin Saga, regiondirektør i Næringslivets Hovedorganisasjon i Vestfold (NHO).

Nytt dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik er avgjørende for å full effekt av dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn som åpner i 2018, og for en fremtidig kobling mot Sørlandsbanen. Men på grunn av motstanden mot de to fremlagte forslagene kan resultatet bli at vi havner i en situasjon uten vedtatte traseer og dermed muligheter for store forsinkelser.

Derfor anbefaler NHO Vestfold i sin høringsuttalelse for Bane NOR å utrede et tredje alternativ, en ny jernbanetrasé som skal gå over Jarlsberg-jordene.

Vil unngå sløyfa

Kristin Saga

MOTSTAND: Kristin Saga, regiondirektør i NHO, sier at motstanden gjør at de to nåværende alternativene blir et problem. – Som gjør at vi kan stå igjen uten et eneste alternativ.

Foto: (Privat)

Hittil har det ligget et forslag om å utrede to ulike korridorer for det fremtidige dobbeltsporet.

– Et av forslagene har vært å bygge et dobbeltspor mellom Stensarmen, Nøtterøy og Stokke og kalles Nøtterøy-korridoren. Vear-korridoren er det andre alternativet, en trasé som eventuelt vil gå fra Slottsfjell, over på Smørberg og så til Vear, sier Saga.

Men begge alternativene har møtt på sterk politisk motstand. NHO vil derfor at Bane NOR utreder forslaget om en ny jernbanetunnel som ender i en stasjon rett nord for Kjelleolla.

– Og da kan det være interessant å se på denne tredje korridoren som vi kaller for "Brydøy-korridoren". Man tenker seg å flytte stasjonen fra dagens stasjonsbeliggenhet og unngå sløyfa gjennom byen, og det er det aller beste.

Tunnelen som vi har i dag kan bli ubrukelig

Men for bare seks år siden, i 2011, åpnet Jarlsbergtunnelen med dobbeltspor. En tunnel som kostet nærmere 1,5 milliarder kroner.

Dersom NHO Vestfolds utredning blir realitet for den fremtidige jernbaneutbyggingen, vil den nåværende tunnelen bli ubrukelig.

– Men da tenker jeg at det er sånt som skjer av og til i livet. Man tar avgjørelser og bygger ut ifra det man vet på et nåværende tidspunkt, men så kan forutsetningene endre seg senere, sier Saga.