– Jævla idioter som ikke kan legge seg inn i køen. De sperrer, og det tar lengre tid å få flyt igjen, sier lastebilsjåfør Steinar Borgersen.
Han er en av mange sjåfører som reagerer på at bilister kjører forbi i venstre felt før omkjøringsveien som følge av at Skjeggestadbrua er stengt på E18. Det er merket at det bare skal kjøres i høyre felt på stedet.
I går publiserte NRK en video der en lastebilsjåfør sperrer venstre felt på E18 for å hindre at bilister sniker i køen. På videoen ser man også en medtrafikant som løper etter lastebilen for å kjefte på føreren.
– Kommer aldri fram
Lastebilsjåførene NRK har snakket med sier det ofte skjer at bilister sniker seg forbi i venstre felt, selv om det er tydelig merket at det bare skal kjøres i høyre felt.
– Det skjer hele tiden. Altfor mange klarer ikke å legge seg direkte inn i køen, sier Borgersen.
Lastebilsjåfør Kristian-Markus Arnesen sier det ikke er greit at lastebilsjåføren svinger innover mot personen som kommer løpende, men at han ellers skjønner sjåførens handlinger. Han sier det ikke er uvanlig at lastebilsjåfører på E18 legger seg i venstre felt for å blokkere.
– Det er i hvert fall mange som har lyst, så det er nok en god del som gjør det. Jeg har sett det selv, og jeg har også iblant tenkt at nå er det nok. Det handler jo om å sende et signal bakover om at sniking ikke er greit, sier Arnhus.
– Men man skal jo ha kontroll, og samtidig kunne slippe forbi motorsyklister og utrykningskjøretøy.
Fikk reprimande av sjefen
Lastebilsjåfør Morten Ims ser også at det ikke er i tråd med reglene å gjøre som på videoen, men han skjønner handlingen.
– Det er på en måte både feil og riktig å gjøre som sjåføren på videoen. Hvis ikke vi sperrer for noen, kommer vi som ligger i høyre felt aldri fram. Det kjører biler forbi hele tiden, sier Ims.
NRK har snakket med lastebilsjåførens sjef i dag, som sier at sjåføren har fått en reprimande. Sjefen sier oppførselen er helt uakseptabel, og stikk i strid med sikkerhetsreglene selskapet har.
Statens vegvesen og politiet har uttalt at lastebilsjåførens sperring av veien er uheldig og at slike handlinger øker risikoen for trafikkulykker.