Hopp til innhold

– Antall dødsfall kan halveres

SANDEFJORD (NRK): Til tross for få dødsfall i trafikken i 2015, kan det bli betydelig færre. En halvering skal være mulig dersom politiet får mer ressurser til farts- og ruskontroller.

Runar Karlsen

Runar Karlsen holdt et foredrag om UPs strategiplan fram til 2016 for representanter fra fylkeskommuner, kommuner og andre organisasjoner i Buskerud, Telemark og Vestfold i Sandefjord.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

En halvering av antall drepte i trafikken, fra 123 i 2015 til rundt 60, kan være mulig, ifølge en beregning gjort av Transportøkonomisk institutt (TØI). Det forteller sjefen for Utrykningspolitiet (UP) Runar Karlsen.

Tidligere denne uken la Karlsen la fram UPs strategiplan for polititjeneste på vei, for den neste fireårsperioden.

– Forsvarlig å øke antall kontroller kraftig

Ifølge TØI er det samfunnsøkonomisk forsvarlig å tredoble antall fartskontroller og femdoble antall ruskontroller. Det er imidlertid ikke realistisk med det første, mener Karlsen.

Hvis det er samfunnsøkonomisk ansvarlig, hvorfor gjøres det ikke?

– Vårt fokus er at vi får mest ut av det vi har, altså være mer effektive. Vi har de ressursene vi har, sier Karlsen.

Fartskontroll

Flere kontroller som denne kan redde liv i trafikken, sier UP-sjef Runar Karlsen. Her fra en kontroll ved Fredrikstad ved en tidligere anledning.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Mer effektivt betyr samme antall mannskap, mellom 35 og 40 UP-patruljer i politidistrikt Sørøst og Agder, flere måleapparater og mer trafikkteknisk utstyr.

– Slik kan vi produsere mer trafikksikkerhet med den kapasiteten vi har, men man kan alltid gjøre mer med mer, sier UP-sjefen.

Det er ikke bare-bare

Leder for samferdselsutvalget i Vestfold fylkeskommune, Hans Hilding Hønsvall (KrF), gjør seg noen tanker om en halvering faktisk er mulig, men påpeker at det ikke bare er å spytte inn mer penger.

– Det må veies opp imot alle andre forhold. Men veiene, og fokuset på de, er viktig. Fokuset vi har hatt har gjort at tallene går ned, og det er gledelig, sier Hønsvall.

Hans Hilding Hønsvall

Hans Hilding Hønsvall (KrF) sier det er svært viktig å ha fokus på å forebygge ulykker i trafikken. For det er nemlig det folk flest er mest bekymra for skal skje med dem.

Foto: Vegard Lilleås / NRK

Likevel er det en vekker at mer innsats kan ha en så signifikant effekt, mener den tidligere fylkesvaraordføreren i Vestfold.

– Men hvis man tenker at en dobling av innsats kan halvere antall dødsfall, så er den kanskje ikke god nok. Men ressursene tatt i betraktning mener jeg både UP og politiet gjør en formidabel jobb.

Avskrekke og avsløre

Politiet har i all hovedsak to muligheter til å forebygge trafikkulykker: Å avskrekke og å avsløre. For synlig politi har den absolutt beste effekten.

– Ved å være på veien og skape en bekymring om at dersom man begår et lovbrudd på veien, så vil politiet ta deg. Det er et virkemiddel som vi har hatt stor suksess med, og som vi spiller på så godt vi kan, forklarer UP-sjefen.

Totalt ble over 9000 personer tatt i ruspåvirka tilstand av politiet og UP i fjor. Ofte er det personer som risikerer mest ellers i livet, som også risikerer mest i trafikken.

– Vi ser at det er personer uten førerkort eller kriminelle som er de største farene i trafikken. For ikke lenge siden ble en mann målt i 180 kilometer i snitt på en motorvei. Ved siden av seg i bilen hadde han ett kilo amfetamin. Det er bare ett eksempel, sier Karlsen.

Flere nyheter fra NRK Vestfold og Telemark