Hopp til innhold

Én legevakt til sju millioner innbyggere

LONDON (NRK): Når den norske luftambulanselegen Marius Rehn går på nattskift, er han eneste utegående lege for Londons sju millioner innbyggere. De betjener han per bil.

London Air Ambulance

Ansvarsområdet til Londons luftambulanse, sett fra helikopteret. De over 1.500 kvadratkilometerne dekkes med bil på nattestid. Lysforurensingen gjør at de ikke kan fly og lande da.

Foto: Johan E. Bull / NRK

I en gang i øverste etasje på Royal London Hospital øst i London sitter to menn på kne foran en sekk. Den ene leser fra en liste, den andre sjekker om tingene finnes i sekken, og kvitterer med et «check». Det er lørdag kveld, og den skal de tilbringe i bil ute i London-natten.

Kan ikke fly om natten

Londons luftambulanse

Lege Marius Rehn (t.v.) og paramedic Peter Shepherd klargjør utstyrsbagen for en natt i bil i London. De er eneste ambulanse med lege i byen.

Foto: Espen Aas / NRK

De to tilhører London Luftambulansetjeneste, en tjeneste som om natten befinner seg på bakken.

– En av grunnene er all bakgrunnsbelysningen i London. Den gjør at vi ikke kan bruke nattebriller. I tillegg er det få landingsplasser, forklarer lege Marius Rehn.

Sammen med paramedic Peter Shepherd fyller han opp legevaktsbilen med utstyr, deriblant skuddsikre vester. De må med i tilfelle de blir tilkalt til knivstikkinger. På bena har de vernestøvler med ståltupp. Ofte må de bistå folk som enten har falt eller hoppet foran tog og undergrunnsbane.

Londons luftambulansehelikopter

Stiftelsen London luftambulanse har kun ett helikopter. Når det må repareres, er det kun bil som er alternativet. Nå har de samlet inn nok penger til å sette et andre helikopter inn i tjeneste på nyåret.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Når alt er sjekket, svinger Shepherd bilen ut fra sykehuset, ut på hovedveien og blir stående bom fast i den seige London-trafikken. Med helikopteret kan de være nærmest hvor som helst i stor-London på 10-15 minutter, med bil er det en helt annen historie. Ansvarsområdet er alt som befinner seg innenfor motorveien M25 som omkranser London.

– Å være i trafikken er frustrerende dessverre, men det er bare sånn jobben vår er. Mange folk krysser veien, det er svært travelt, sier Shepherd mens han svinger bilen mot høyre og klarer å komme gjennom en liten lomme i den motgående trafikken.

Knivstikkinger, trafikkulykker og fall

Det sier seg selv at den enslige legevaktsbilen ikke kan være til stede på alle ulykker. Derfor siles det kritisk i Londons AMK-sentral (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral, kommunikasjonssentral).

Når NRK besøker sentralen som ligger mellom Waterloo togstasjon og Themsen, tikker antallet anrop inn på skjermer rundt om i lokalet der vaktlaget sitter.

Londons luftambulanse langs veien

Den norske legen Marius Rehn har ansvaret for navigeringen gjennom den tette London-trafikken. Under utrykning gir han kommandoer til sidemannen slik at de kommer seg raskest mulig frem til ulykkesstedet.

Foto: Espen Aas / NRK

En fjerdedel er knivstikkinger, det er sted mellom seks til åtte knivstikkinger i London per dag. Så er en fjerdedel trafikkulykker, med myke trafikanter som fotgjengere og syklister. Og så er det fall fra høyder, altså broer og bygninger. Og så er det en gruppe som går på diverse, som kan være folk som ligger under tog, t-bane, hengninger, brann og drukninger, forteller Rehn.

På grunn av det høye innbyggertallet i London, har det dermed blitt mange tilfeller og skader for den norske legen i det omlag halvannet året han har vært på utlån fra Norsk Luftambulanse.

– I Norge driver luftambulansetjenesten med mange flere ting enn det vi gjør her. Dette er kun skader. I Norge har vi også medisinske tilstander som hjerneslag, hjerteinfarkt og astma. Skadene her er også mye mer omfattende, som i seg selv er utfordrende, forklarer Rehn.

Må spise mens de kan

Noe av det første vaktlaget gjør, er å skaffe seg mat. I løpet av de 12 timene eller mer som vakten varer, er det ikke alltid at det blir særlig mye tid til verken mat eller toalettbesøk. «Full mage og tom blære» blir ofte gjentatt. Under et kaffestopp i det travle Soho i hjertet av London kommer den første meldingen om knivstikking denne kvelden.

– Red base, kan du bekrefte at dette er en knivstikking? spør legen Marius Rehn inn i walke-talkien.

Londons luftambulanse

Dette kan være eneste mulighet for mat i natt: Et raskt stopp for nudler hos en av favorittstedene, like ved London Eye.

Foto: Espen Aas / NRK

Den bekreftelsen får han, og raskt får alle beskjed om å ta på seg de skuddsikre vestene som ligger lagret bak i bilen. Ofte er ambulansepersonellet først på åstedet, og da gjelder det å beskytte seg så godt man kan.

Det fremstår som nærmest umulig å komme seg ut av trafikkaoset i Soho. Men med legen dypt konsentrert over GPS og kart, og som gir korte kommandoer til sidemannen Peter som åler seg forbi biler, sykkeldrosjer, fulle folk og busser, kommer vi oss fremover. Blålysene og sirene gjøre også sitt, men i en by som London er mange vant til uttrykninger det mest av døgnet, og ikke alle reagerer.

Det merker vi noen timer senere, da er vi på uttrykning til en annen knivstikking. På vei gjennom Clapham, et tettsted sørvest for Themsen, kommer en beruset mann gående rett ut i veien i det legevaktsbilen nærmer seg. Mannen er dypt konsentrert om smart-telefonen sin, men vi unngår kollisjon. Et par banneord unnslipper leppene til Peter bak rattet, men det er ikke tid til å reflektere mer over hendelsen akkurat da. Det er oppdraget som har første prioritet.

I likhet med den forrige uttrykningen, blir den kansellert underveis. Årsaken er at AMK-sentralen har fått mer informasjon, og ser at de ikke trenger legen dit. En annen ambulanse med vanlig ambulansepersonell uten lege var nok.

Londons luftambulanse

På dagtid kan lege Marius Rehn og teamet være på plass nesten hvorsomhelst i stor-London på 10-15 minutter. Men på dagtid har flere millioner ekstra pendlet inn til hovedstaden.

Foto: Johan E. Bull / NRK

Mannen på taket I

Nærmere midnatt blir legevaktsbilen dirigert til en noe annerledes jobb. En mann står på et kirketak og truer med å hoppe. Det er mange meter ned til asfalten under, og han risikerer store skader eller døden dersom han gjør alvor av truslene. Normalt sett blir Marius og Peter tilkalt etter et hopp eller fall, slik at de kan foreta livreding, eller erklære personen død.

Personellet på stedet tror derimot at denne mannen snart kommer til å hoppe, og vil ha lege tilstede. Mannen har stått på taket, barføtt, kun iført jeans og en tynn t-skjorte i mange timer.

En påkjørsel på en annen kant av byen gjør at luftambulanse-teamet må reise videre. To kvinner ble truffet av en drosje da de forlot puben, ambulansen som er kommet til stedet vil ha legebistand. Igjen er det på med sirener og blålys, igjen gjelder det å forsere London-trafikken raskest mulig.

De to må følges til nærmeste sykehus. Marius Rehn blir med i den ene ambulansen, mens Peter Shepherd følger bak i legevaktsbilen. I det kvinnene er overlevert og vi er på veien igjen, kalles teamet opp på nytt. Klokken har passert tre, og vi skal tilbake til mannen på kirketaket.

Mannen på taket II

Londons luftambulanse

Legevaktsbilen til luftambulansen med blålys gjennom London-natten. Omlag 7 millioner mennesker har de ansvaret for. På dagtid øker det til omlag 11 millioner.

Foto: Espen Aas / NRK

Redningsmannskaper på stedet forklarer de nyankomne at mannen hadde falt ned da et kors han holdt seg fast til, ga etter. Han falt med hodet først ned i asfalten. Lege Marius Rehn brukte kort tid på å erklære mannen død.

På vei inn i bilen igjen er det frem med nettbrettet og hamre ned en rapport om den siste jobben, mens Peter fortsetter gjennom trafikken.

Klokken er nå halv fire om morgenen. Bilen har så langt vært sendt på tre knivstikkinger, én trafikkulykke og én fallulykke. Themsen har blitt krysset en rekke ganger, både i tunnel og over broer.

Når dagslyset kommer, vet de at helikopteret og et uthvilt team vil være på plass. Men akkurat der og da føles det svært langt unna.

SISTE NYTT

Siste nytt