Hopp til innhold

Gammel fly-arv fra Sovjetæraen

Da Sovjetunionen ble oppløst for 20 år siden, ble verdens største flyselskap delt i 300 store og små selskaper. Fortsatt er mange sovjetiske passasjerfly fra 60- og 70-tallet på vingene.

ILYUSHIN-fly, Russland

For snart seks år siden ble alle Aeroflots Ilyushin 96-300-fly satt på bakken etter at president Putin måtte avlyse en flyreise på grunn av sikkerhetsproblemer. Her fra

Foto: VIKTOR KOROTAYEV / REUTERS

I morges krasjet et Tupolev 134 passasjerfly da det forsøkte å lande på en motorvei utenfor Petrosavodsk i Karelia. Flyet tilhørte selskapet RusAir.

Denne sovjet-bygde flytypen ble introdusert i 1967. Flyet som styrtet i Karelia var 24 år gammelt, bygd i 1987.

LES MER: Ulykkesfly traff trolig kraftlinje

Høsten 2010 fløy jeg selv med en tilårskommen Tupolev-maskin.

I en sliten Tupolev

Malingen på kabinveggene har flasset av så lenge at det er umulig å gjette den opprinnelige fargen. Setet jeg sitter på, er løst og har mistet all mykhet. For en som er bortskjemt med såkalt europeisk flystandard, føles det skremmende utrygt.

Sidemannens sikkerhetsbelte er ødelagt. En striks flyvertinne prøver å reparere, men må gi opp. Mens hver tredje passasjer snakker ivrig og høyt i mobiltelefonene sine, takser det gamle Tupolev-flyet ut på den nasjonale flyplassen Vnukovo i Moskva.

Da vi letter med tung motorlyd, får jeg bordet i fanget. En jakke faller ned fra hattehyllene over oss. Vi setter kursen for Makhatsjkala, provinshovedstaden i Dagestan. Jeg krysser fingrene for at motorene er i bedre stand enn kabin-inventaret. Fortsatt holder mange av passasjerene mobilkontakten.

Arv fra Sovjet-æraen

Russisk luftfart er beryktet for gjentatte ulykker med den aldrende flåten av fly, der Tupolev-flyene fra Sovjet-æraen har et spesielt dårlig rulleblad.

Det var et Tupolev 154-fly som styrtet da Polens president og nesten 100 andre ble drept i en flyulykke ved russiske Smolensk i april i fjor. Det var også et Tupolev som fløy inn i Operafjellet på Svalbard i 1996. Her omkom 141 mennesker.

Da Sovjetunionen ble oppløst, ble flåten til verdens største og eldste flyselskap, Aeroflot Soviet Airlines, delt mellom russiske regioner og de nye statene. Resultatet var hele 300 nye, regionale flyselskaper.

Aeroflot-flåten til Russland

Russland beholdt Aeroflot-navnet og de internasjonale flygingene i et halvstatlig selskap. Mange av de andre er i dag ganske store flyselskaper i nye stater som Litauen Airlines og Uzbekistan Airways.

I mellomtiden har Aeroflot jobbet hardt med nyinnkjøp av fly, investeringer og bygging av merkevare for at folk skal anse det som et trygt og pålitelig flyselskap. Daglig lander ganske nye Airbus-maskiner fra Aeroflot på Gardermoen, direkte fra Moskva.

For snart seks år siden ble alle Aeroflots Ilyushin 96-300-fly plutselig satt på bakken etter at president Putin måtte avlyse en flyreise på grunn av sikkerhetsproblemer.

«Babyflot»

Med mange av de mindre selskapene som oppsto etter oppdelingen, ofte kalt Babyflots - noen bare med ett fly i flåten - har hatt langt dårligere økonomi og lite penger til å vedlikeholde Tupolev- og de andre maskinene fra 60-, 70- og 80-tallet.

I dag er flere eks-Sovjet-republikker på EUs beryktede svarteliste over flyselskap som må holde seg unna medlemslandenes flyplasser.

Alle kasakhstanske flyselskap unntatt ett står på lista. Det samme gjør alle selskap fra Kirgisistan. Russland har også vært innom lista over flyselskap med restriksjoner i EU, men ingen russiske flyselskaper står der i dag.

I Russland er det Ifølge Aviation Safety Network registrert 285 dødsofre i 13 flyulykker i Russland de tre siste årene. 600 har omkommet siden 2005. Både Tupolev- og Antonov-fly går igjen på ulykkesstatistikken. (Se egen faktaboks).

Medbrakt vodka

De har sluttet å servere brennevin på russiske fly. Men på innenriksflyet mitt sørger kabinpersonalet for glass og blandevann til de som har med medbrakt.

De tre herrene på seteraden bak meg blir etter hvert ganske hørbart beruset, og deler vodkaen med alle som vil ha. De som ikke er opptatt av å snakke i mobilen.

Russland - Tupolev-vrak fra 2006

Et russisk Tupolev-fly styrtet i Ukraina i august 2006. Alle 170 om bord ble drept. Samme år hadde Russland verdens verste flysikkerhets-statistikk.

Foto: AP

I april i år gikk Russlands president Dimitri Medvedev ut og kritiserte den dårlige standarden på mange russiske innenriksfly.

Selv har presidenten byttet ut sin Tupolev-jet med en franskprodusert business-modell.

Fylte feil drivstoff

Tupolev-flyet til Dagestan Airways lander trygt i Makhatsjkala to timer senere - mens passasjerene meddeler venner og familie via mobil at vi er i ferd med å lande. Jeg bestemmer meg for å vurdere om også jeg skulle «ta med en på lomma» til hjemturen.

Få dager senere styrtet et fly fra Dagestan Airlines rett etter avgang fra Vnukovo. Årsaken til ulykken, der blant annet broren til Dagestans president omkom, er at flyet var fylt med feil type drivstoff.

Det er ikke bare materialet som er i dårlig stand i russisk luftfart.

SE OGSÅ: Minst to omkom i flyulykke i Moskva

SISTE NYTT

Siste nytt