Kshamwati skole i landsbyen Susma Chhemawati i Dolakha-distriktet er bare en ruin.
Foto: Matt Crook / Plan International31. mai skal skolene i Nepal åpne opp igjen etter jordskjelvet som rammet landet 25. april.
Mange barn vil likevel ikke ha noen skole å gå til når undervisningen etter planen skal åpne igjen.
Tall fra Education Cluster viser at 25.000 klasserom ble ødelagt av jordskjelvet. Det fører til at 870.000 barn mellom tre og 18 år ikke har noen skole å gå til.
I tillegg til at bortfallet av skolegang er et problem i seg selv, kan mangelen av de faste rammene som en skole gir føre til at barn blir ofre for trafficking.
– Når skolene er ødelagte og stengt, får ikke unger undervisning. Det er alvorlig i seg selv. Bortfall av skolehverdagens trygge rammer skaper økt utrygghet. I tillegg øker det faren for at barn blir utnyttet og utsatt for overgrep og trafficking, sier generalsekretær i Plan Norge, Kjell Erik Øie, til NRK.
Sukrawati-skolen i Dolakha-distriktet – ødelagt på få sekunder for en måned siden.
Foto: Matt Crook / Plan InternationalTusenvis selges til India
En liten jente på et senter i Katmandu for hjemløse tidligere i mai. Nesten 500.000 hus ble helt ødelagt i skjelvet 25. april.
Foto: Navesh Chitrakar / ReutersSangita Shresta frykter datteren kan bli offer for trafficking.
Foto: ReutersAllerede før jordskjelvet rammet Nepal var trafficking et stort problem i landet.
FN-rapporter viser at mellom 5000 og 10.000 jenter og kvinner selges fra Nepal til prostitusjon i nabolandet India hvert år.
Hjelpeorganisasjoner frykter at situasjonen vil bli kraftig forverret etter skjelvet, både fordi mange barn er blitt foreldreløse og fordi skoler er blitt ødelagt.
– Det kommer til å bli en dramatisk økning i barneekteskap og trafficking. Vi vet at situasjonen vil bli mye verre, sier Anand Tamang som leder CRPEHA, en nepalsk organisasjon som kjemper mot barneekteskap, til Reuters.
Sangita Shresta er mor til en fem år gammel pike. Hun sier at folk er redde for å sende barna sine utendørs.
- Vi frykter at barna våre blir utsatt for trafficking og ikke kommer hjem. De er barn og kan være sultne. Hvis noen frister dem med mat, kan de bli med dem. Vi er redde for at de vil skje, sier Shresta til Reuters.
To gutter spiller bordtennis foran ruinene av skolen deres i landsbyen Susma Chhemawati i Dolakha-distriktet.
Foto: Matt Crook / Plan InternationalJentene mest utsatt
Barneskolen i Makwanpur-distriktet viser hvordan det som en gang var et levende klasserom på sekund ble gjort om til en ruin.
Foto: Adam Cathro / Plan InternationalFor å få flest mulig barn inn på skoler har hjelpeorganisasjonene som er organisert i Education Cluster hjulpet til med gjenoppbygge 7800 skoler og sette opp 4500 midlertidige skoler.
Målet er å få i gang flest mulig trygge steder der barn kan komme for å lære og leke med venner.
– Vi må spesielt ta hensyn til jentene. De er særlig sårbare for trafficking, prostitusjon, seksuell vold, tvangsarbeid og barneekteskap, sier Kjell Erik Øie.
.
Shree Kalika skole i landsbyen Susma Chhemawati i Dolakha-distriktet.
Foto: Matt Crook / Plan International