Hopp til innhold

Forsvarsekspert kritiserer kjøp av britiske fregatter: – Uklokt

Regjeringen har besluttet å kjøpe britiske fregatter. Orlogskaptein mener luftvernet er gammeldags og begrenset.

Orlogskaptein og forsker ved Sjøkrigsskolen Tor Ivar Strømmen

POLITISK VALG? Orlogskaptein Tor Ivar Strømmen setter spørsmålstegn ved fregattvalget.

Foto: Valentina Baisotti

Under en pressekonferanse søndag ble det kjent at Norge vil kjøpe fregatter fra Storbritannia, til en verdi av 125 milliarder kroner.

Den britiske fregatten ble valgt i stor grad ut ifra hvilket land som anses som den beste strategiske partneren for Norge, opplyser Støre under pressekonferansen.

Jonas Gahr Støre med briller

Statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Foto: Rodrigo Freitas / NTB

– Nå har vi valgt å kjøpe en énrolleubåtfregatt, noe jeg mener er uklokt, teknisk sett, sier Tor Ivar Strømmen, orlogskaptein ved Sjøkrigsskolen til NRK.

Valget sto mellom valget av britiske, franske, tyske og amerikanske fregatter.

– Den franske fregatten og dels den tyske fregatten er et langt bedre alternativ når det gjelder yteevne, sier Strømmen.

Storbritannia – Type 26 (BAE Systems)Deplasement: Ca. 7 600 tonn.Besetning: 157, med kapasitet for opptil 208 personer.Spesialisering: Fokusert på anti-ubåt-krigføring med stillegående elektrisk fremdrift og avansert sonarutstyr.Våpensystemer: Utstyrt med Mk41 VLS for ulike missiltyper, inkludert Evolved Sea Sparrow.Status: I produksjon for Royal Navy; også bestilt av Canada og Australia.

Den britiske fregatten fra BAE Systems.

Illustrasjon: BAE Systems

Norges offisers- og spesialistforbund støtter kjøpet av britiske fregatter.

Det er vår vurdering at valget er best både i teknisk utforming, men ikke minst som grunnlag fra strategisk samarbeid over lang tid, og vil bygge på et allerede etablert samarbeid over mange tiår, sier forbundsleder Torbjørn Bongo.

Kraftig kritikk fra Rødt

Regjeringen har blitt frarådet å velge britiske fregatter fra flere hold. Det er fordi fregattene har en del komponenter fra israelske selskaper, som er utelukket av oljefondet.

Regjeringen har ikke bedt Storbritannia om å bytte ut disse delene.

– Det er uaktuelt for Rødt å støtte dette valget, med mindre regjeringa krever at de britiske fregattene holder seg langt unna israelske komponentleverandører, sier utenrikspolitisk talsperson for Rødt Bjørnar Moxnes.

Bjørnar Moxnes med skjegg

Partiet Rødt går hardt ut mot regjeringens valg om å kjøpe fregatter som inneholder deler produsert av israelske selskaper.

Foto: Terje Pedersen / NTB

– Norge har ikke en generell boikott av Israel, sier statsminister Jonas Gahr Støre under pressekonferansen.

Støre blir spurt om ikke han frykter en ny debatt i tråd med den rundt oljefondets investeringer i Israel.

Les også Oljefondet i hardt vær: Derfor ble det bråk

Oljefondsjef Nicolai Tangen

– Vi får ta de debattene som kommer, men nå handler det om å ta en beslutning om den strategisk beste partneren, og den beste fregatten for Norge, svarer Støre.

Han sier at Stortinget er orientert om valget.

– Nå forventer vi at regjeringen finner løsninger som også utelukker israelske leverandører, eller andre aktører som bidrar til folkemordet i Palestina, sier Ingrid Fiskaa i SV

SV sier at det er klokt av regjeringen å velge fregatter fra andre land enn USA.

– Norge må bli mer uavhengige av Trump.

– Viktigste europeiske allierte

Venstres Sveinung Rotevatn sier det er bra at et valg omsider er tatt. Samtidig mener han at vi må gå nærmere inn i at de britiske fregattene har israelske deler.

– Ikke minst om den israelske underleverandøren er en obligatorisk del av dette, eller om det finnes valgmuligheter. Det at vi snakker om aktører som oljefondet ikke kan investere i, det er selvsagt grunn til å legge merke til og gå dypere inn i.

Senterpartiet støtter valget, og sier det både styrker det norske Forsvaret og det strategiske samarbeidet med Storbritannia.

– Storbritannia er vår viktigste europeiske allierte, med felles sikkerhetspolitiske interesser i våre havområder. Beslutningen er et viktig steg i oppfølgingen av langtidsplanen for Forsvaret, uttaler nestleder i Sp Bjørn Arild Gram.

Bjørn Arild Gram, Florence Robine et al. i en bil

Tidligere forsvarsminister Bjørn Arild Gram (Sp) inspiserte det franske fregatt-alternativet tidligere i år.

Foto: Fredrik Varfjell / NTB

– Støtter regjeringens beslutning

Regjeringen får støtte fra partiet Høyre i kjøp av de britiske fregattene.

– Høyre støtter regjeringens beslutning om å velge Storbritannia som strategisk partner for fregattkjøpet.

Det sier Stortingets utenriks- og forsvarskomite, Ine Eriksen Søreide (H).

Ine Marie Eriksen Søreide med hendene i været

Stortingets utenriks- og forsvarskomite, Ine Eriksen Søreide (H).

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Hun legger til at partiet har vært opptatt av at Norge skal velge den leverandøren Norge skal videreutvikle sitt strategiske partnerskap med i løpet av de neste tiårene.

– Det handler om å dele situasjonsforståelse, og ha geografisk nærhet og svært viktige felles strategiske interesser i våre nære havområder, sier hun.

– Ikke et lett valg

Den britiske fregatten ble valgt i stor grad ut ifra hvilket land som anses som den beste strategiske partneren for Norge, opplyser Støre under pressekonferansen.

– Vi har valgt å gå videre med Storbritannia. Det er ikke et lett valg, fordi det er nære partnere og gode tilbud fra de andre landene, sier han.

Regjeringen trekker frem Norges historisk tette samarbeid med Storbritannia som bakgrunn for valget.

  • Storbritannia Type 26 (BAE Systems) Deplasement: Ca. 7 600 tonn. Besetning: 157, med kapasitet for opptil 208 personar. Spesialisering: Fokusert på anti-ubåt-krigføring med stillegåande elektrisk framdrift og avansert sonarutstyr. Våpensystemer: Utstyrt med Mk41 VLS for ulike missiltypar, inkludert Evolved Sea Sparrow. Status: I produksjon for Royal Navy; også bestilt av Canada og Australia.
    BAE Systems

    Salsargument frå den britiske regjeringa

    Fregatten er spesialisert på å oppdage og kjempe mot ubåtar. Både Storbritannia (8stk), Australia (9stk) og Canada (15) skal ha den same fregatten. Det set fart i bygginga, og vil kunne presse ned prisane og gjere det enklare med vedlikehald.

  • Logoen til Kongsberg gruppa på et bygg i Oslo sentrum.
    Frederik Ringnes

    Industrisamarbeid

    Vil samarbeide med Kongsberg Gruppen, Nammo og Umoe Mandal om utrusting av fregatten, og norske verft om vedlikehald. Det vil i tilfelle kunne gjelde alle dei potensielt 37–38 fregattane, om Noreg vel den britiske.

  • ein person som holder ein presentasjon for et publikum
    NRK

    Industrisamarbeid

    Blir det britisk fregatt, vil Umoe Mandal inngå kontrakt om å bygge 26 mindre stridsbåtar til det britiske forsvaret

  • et stort skip på vatnet
    John Linton / BAE Systems

    Levering

    Vil kunne levere første fregatt til Noreg innan 2029.

  • Ein gruppe menn som går mot et militærskip
    Paul S. Amundsen / NTB

    Interesser

    Storbritannia og Noreg har sterke felles interesser i nord, og styrkane har trent saman i arktis i over 50 år. Den britiske fregatten er rusta for å takle vêrforholda i farvatnet den skal operere i.

– Den britiske marinen bygger fartøy for én rolle. Den har rett og slett et gammeldags og ganske begrenset luftvern, mener forsvarsekspert Strømmen.

– Betyr det at du mener at vi har falt ned på en beslutning ut fra politiske grunner, ikke militærstrategiske?

– Jeg vil ikke bruke det ordet, men vi har ikke valgt fregatt ut ifra hvilken fregatt som gir oss best yteevne til å løse det mangfoldet av oppgaver våre fregatter skal løse.

– Store muligheter for norsk næringsliv

Frp tar regjeringens beslutning til etterretning og håper de har gjort et godt valg.

– Det som er viktig er å sikre godt samarbeid med norsk industri i bygging og utvikling av fregattene, slik at dette kjøpet også kan bidra til norske arbeidsplasser og sette oss i stand til å foreta vedlikehold av fregattene, sier forsvarspolitisk talsperson Morten Wold.

Næringslivets Hovedorganisasjon er fornøyd med avgjørelsen.

Ole Erik Almlid med briller

Direktør for Næringslivets Hovedorganisasjon Ole Erik Almlid.

Foto: Tor Erik Schrøder / NTB

Dette er en av de mest omfattende avtalene norske myndigheter har inngått, og innebærer en gjenkjøpsklausul som kan gi store muligheter for norsk næringsliv, sier direktør Ole Erik Almlid.

Vi vet at flere norske verdensledende bedrifter er rede til å benytte seg av potensialet som ligger i en slik avtale, fortsetter han.

SISTE NYTT

Siste meldinger