Australia blir dermed det første landet som går til dette skrittet i kampen mot røyking, dersom loven blir vedtatt.
Fra nyttår av får alle sigarettpakker likt design. Varemerket blir erstattet av en heldekkende helseadvarsel og illustrert med bilder av ødelagte tenner, forkullede lunger og syke barn.
Preventiv effekt
Navnet på produsenten og sigarettmerket vil kun bli trykket i standardiserte bokstaver helt nederst på pakken.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Australske myndigheter sier de fjerner merkene fordi de tror dette vil føre til at færre får lyst til å røyke.
Dette kommer i tillegg til at Australia har noen av verdens høyeste avgifter på tobakksprodukter.
Tobakksbransjen raser
Ikke uventet blir lovforslaget tatt svært dårlig i mot blant dem som tjener på folks nikotinavhengighet.
Tobakksprodusenten Phillip Morris har allerede varslet et søksmål for å få dekket framtidige tap som følge av at merkevarene deres blir redusert til små anonyme bokstaver i bunnen av pakken.
- LES OGSÅ:
Også Det internasjonale handelskammer ICC og flere amerikanske kongressmedlemmer advarer mot det de mener er en urettferdig forskjellsbehandling av en bransje som tross alt selger en lovlig vare.
– Hva slags selskap ville latt deres varemerke, verdt milliarder, bli tatt fra dem. Et bryggeri eller hurtigmatkjede ville garantert ikke akseptert det, og heller ikke vi, sier Scott McIntrye i British American Tobacco Australia i en uttalelse, ifølge The New York Times.