Hopp til innhold

Ekspert: – Kan være topphemmelig miniubåt av denne typen

Forsvarseksperten Joakim von Braun mener en topphemmelig russisk miniubåt under navnet Triton-NN kan være det som finnes i Stockholms skjærgård.

Triton-NN (konseptskisse)

En konseptvisning av den moderne Triton-NN slik den er publisert på en tysk nettside om historien til russiske spesialdykkersoldater.

– Med tanke på den svenske innsatsen er det sannsynlig at det er snakk om en miniubåt, sier von Braun til Expressen søndag kveld.

Han peker mot en spesiell type miniubåt kalt Triton-NN.

Triton-NN er laget for å transportere spesialsoldater inn til målet de skal til.

Det som er ekstra spesielt med akkurat denne modellen ifølge eksperten er at den fungerer som en vanlig hurtiggående båt i overflaten.

– Den fungerer som en miniubåt under vann, og når den kommer opp på overflaten kan den kjøre like fort som en hurtiggående båt med fart på 30–40 knop, sier von Braun.

Les også: Försvarsmakten til NRK: – Bildet ble tatt søndag formiddag

Ifølge den svenske forsvars- og etterretningseksperten er det snakk om en topphemmelig og moderne farkost.

Farkosten brukes av russiske spesialsoldater og marinedykkere.

Utviklingen av Triton-NN skal ha startet allerede på 1980-tallet, men ble lagt på is da Sovjetunionen brøt sammen. Ubåten skal ifølge Dagens Nyheter være en videreutvikling av tidligere mer enkle modeller.

Etter at Putin igjen begynte å bevilge mer penger til det russiske forsvaret ble utviklingen gjenopptatt.

I 2008 skal den topphemmelige miniubåten ha vært klar.

– I årene etter ble de tatt i bruk i russiske spesialenheter, og blant annet skal avdelinger i Kaliningrad ha tatt den i bruk, sier eksperten til avisa.

Avansert farkost

Søk NRK har gjort på nettet gir noen få treff på nettsider med omtale av farkosten.

En svensk blogg kalt Observationsplatsen skrev i 2012 om Triton-NN. I bloggen publiseres også noen bilder av det som skal være farkosten i 2008. Bloggen skriver i all hovedsak om russisk militærteknologi.

Ifølge andre østeuropeiske sider skal Triton-NN være utstyrt med svært avansert elektronikk for navigering og kommunikasjon.

– Den har elektriske motorer som kan skjules i skroget. Den kan dermed i prinsippet snurre rundt sin egen akse, og dermed kan den komme inn steder der ubåter ikke kunne på 1980-tallet, sier Joakim von Braun til Expressen.

Også SVT har snakket med von Braun om hans påstand om bruk av en avansert miniubåt kalt Triton-NN.

– Hva skulle målet være ved å gå så langt inn i Sveriges skjærgård med stor risiko?

– Trolig er det snakk om avanserte etterretningsoppdrag der målet er å følge opp informasjon fra andre kilder, som satellittspaning, signalspaning eller rapporter fra agenter de har inne i Sverige, sier Joakim von Braun til SVT.

Slike miniubåter for transport av spesialsoldater brukes også av vestlige lands forsvar.

Expressen har snakket med et selskap i forsvarsindustrien i Sverige som lager en lignende farkost.

Triton-NN

Dette bildet skal ifølge bloggen Observationsplatsen var tatt av en Triton-NN.

– Ulike modus

Selskapet Defence Consulting Europe (DCE) har utviklet en farkost de kaller SEAL Carrier.

Den kan som topphemmelige Triton-NN frakte spesialsoldater både over og under vann.

– Det er samme konsept. Den russiske farkosten er en hybrid som vår, sier Fredrik Hillelson i DCE til Expressen.

Han forteller at denne typen farkoster har ulike modus.

– Vår båt kan gå like fort som hurtiggående båter med 30–35 knop. Blir det farlig kan den sakke farten og dykke ned slik at man bare ser en skorstein. Blir det ennå farligere kan den dykke helt og gå over til elektrisk drift, sier han.

SISTE NYTT

Siste nytt