Det er det statlige etteforskningsorganet CPI som nå har konkludert med at pilotene ikke sviktet i jobben sin.
Det har vært stor uenighet om det var menneskelig svikt eller teknisk feil som førte til at en Airbus A-320 fra flyselskapet Tam ikke klarte å stanse under landingen. Flyet eksploderte da det traff en bensinstasjon på andre siden av rullebanen.
Dramatiske minutter
Ifølge etterforskerne som hørte gjennom innholdet, var de siste minuttene svært dramatiske, skriver den brasilianske avisen Folha de São Paulo.
- Du hører lyder, rop og det er tydelig panisk stemning blandt personene i flyet, sier Marco Maia fra CPI.
Etterforskerne sier det ikke er kommet fram noen nye bevis i saken etter å ha hørt gjennom materialet, men at opptaket gir et klart inntrykk av at det var tekniske eller mekaniske feil ved flyet som førte til ulykken.
- Konklusjonen etter å ha hørt innholdet i den svarte boksen er at pilotene hadde god oversikt over situasjonen og over hva de gjorde. De var oppmerksomme på landingsprosedyrene og utstyret, sier Maia.
- Meldte fra
Det er i løpet av de åtte siste minuttene man hører pilotene bli oppmerksomme på at den ene motorreversen ikke virker. De får også vite av flytårnet at rullebanen er glatt.
Flygelederen som hadde ansvaret for landingen på, har tidligere rapportert at pilotene ikke meldte om problemer med flyet.
Blant annet måtte Brasils forsvarsminister gå av som følge av ulykken i São Paulo i juli i år. Etterforskningen er enda ikke avsluttet.
Brasil flest ulykker
I en rapport fra International Air Transport Association (IATA) kommer det fram at Brasil i fjor hadde 3,5 ganger flere flyulykker en gjennomsnittet.
Brasil hadde i fjor 2,25 ulykker per million flystrekninger, mens verdensgjennomsnittet ligger på 0,65, viser rapporte.